Entree Magazine zoekt voor de tiende keer op rij naar het beste huisbier van Nederland. Horecazaken kunnen zich tot 15 februari aanmelden voor de verkiezing van Entree Magazine's Huisbier van het Jaar 2024. In de onderstaande Q&A vind alles wat je wilt weten over de verkiezing!
Een huisbier is een bier dat door een horecazaak speciaal is ontwikkeld in samenwerking met een brouwerij voor exclusieve distributie via de eigen zaak (en soms enkele lokale detailhandelszaken). Een bestaand bier van een brouwerij dat alleen een ander etiket krijgt, noemen we een etiketbier en is geen huisbier. Het moet een uniek brouwsel zijn, speciaal ontwikkels en gebrouwen voor een horecazaak.
Met een huisbier kun je je onderscheiden en laten zien dat je veel kennis over bier hebt. Je kent als horecaondernemer de smaak van je gasten en daar kun je maximaal op inspelen. Een ander belangrijk argument is de marge. Als je rechtsreeks bij de brouwer een bier laat ontwikkelen, zijn er geen tussenliggende handelspartijen die een deel van de marge pakken.
Uit het bieronderzoek van Entree (2017) blijkt dat bij een aanzienlijk deel van de bedrijven die een huisbier hebben, dit ook een substantiële bijdrage levert in de omzet. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat bijna een kwart van de bedrijven met een huisbier zelfs 25% of meer van hun bieromzet uit hun huisbier halen en bij ruim een kwart van de bedrijven is dat 10-25%.
In 2017 deed Entree een bieronderzoek bij 429 bedrijven. Een kwart van die bedrijven bleek een huisbier te hebben. Omdat vooral zaken die iets met bier hebben deelnamen aan het onderzoek, kunnen we niet stellen dat 25% van alle horecazaken in Nederland een huisbier heeft, maar wel dat huisbieren een belangrijke rol spelen.
Entree wil door een competitie horecaondernemers inspireren om echt goede huisbieren te laten ontwikkelen. Dankzij deze verkiezing kunnen horecaondernemers ook feedback krijgen van een professionele jury.
Je kunt je inschrijven door onderstaand aanmeldformulier in te vullen.