Ronald van de Streek begon samen met zijn broer Sander de brouwerij vandeStreek bier in Utrecht. Inmiddels kan hun brouwerij Vandestreek jaarlijks 2 miljoen liter bier produceren, hebben ze een proeflokaal bij de brouwerij én openden ze eind vorig jaar een foodbar in Utrecht.
Tekst: Gerard Molenaar
Het verhaal van de Utrechtse brouwerij vandeStreek, opgericht door de broers Ronald en Sander van de Streek, is een succesverhaal. Met de bieren uit eigen brouwerij en met name ook met de eerste alcoholvrije IPA van Nederland, gooit de brouwerij hoge ogen. Inmiddels is 60% van de productiecapaciteit gereserveerd voor de alom gewaardeerde Playground non aloholic IPA, die als een benchmark wordt gezien voor andere brouwers die een alcoholvrije ipa willen gaan maken. 'Bij de introductie merkten we meteen dat we met dit bier iets bijzonders in huis hadden. We krijgen nog steeds wekelijks fanmail.’
De rest is geschiedenis. De playground IPA gaat inmiddels naar 18 landen. ‘Er is veel interesse. We helpen ook andere brouwers, die alcoholvrij willen brouwen, uiteraard zonder onze receptuur weg te geven. We hebben ons portfolio alcoholvrije bieren inmiddels uitgebreid. Ook de Funhouse New England IPA en de Grapefruit non alcoholic IPA doen het goed.’
Als het gaat om brouwen, kan je zeggen dat vandeStreek een begrip is. Zoals veel brouwerijen opende ook vandeStreek Bier een eigen proeflokaal bij de brouwerij in de wijk Overvecht. Na de corona lockdowns hebben de broers Van de Streek ook lessen getrokken. Een horecazaak aansturen is anders dan een brouwerij leiden. Ze gingen voor vandeStreek Horeca in zee met twee ondernemers, Lukas Ausems en Ronald Lentz, die het proeflokaal bij de brouwerij zouden gaan exploiteren met als doel eventueel ook op andere locaties proeflokalen te gaan openen op termijn.
Dat het tweede proeflokaal, een foodbar, er zo snel zou komen en op zo'n mooie locatie, was niet voorzien. Maar toen er vorig jaar een prachtig pand vrijkwam op de Oudegracht 50, was de beslissing snel genomen. Op 1 september 2022 ging de huur in en kon worden begonnen met de verbouwing. Inmiddels is de twee etages tellende foodbar geopend – boven de stijl van een moderne bruine kroeg, beneden een werfkelder - en het blijkt een groot succes, mede door de gunstige ligging waar ontzettend veel fietsers en voetgangers voorbijkomen. Een verkeersader voor fietsers en voetgangers noemt Ronald van de Streek het.
'Het proeflokaal in Overvecht is een bestemming waar mensen wat langer verblijven en vaak ook een rondleiding door de brouwerij doen. We organiseren er proeverijen of events. De foodbar op de Oudegracht is een restaurant waar bierpairing centraal staat, want daarop ligt wel de focus. Onze eigen bieren spelen daarbij uiteraard een hoofdrol maar we hebben ook nog vier vrije taps waarvan er één is gereserveerd voor andere Utrechtse brouwerijen. Op de andere drie kranen staan Nederlandse of internationale bieren. Dat noemen de we beergeekstaps.’
Wat de vestiging op de Oudegracht extra interessant maakt voor liefhebbers van goed eten en goed bier is het feit dat bepaalde specials van de brouwerij alleen op de Oudegracht verkrijgbaar zijn. ‘We hebben er vijf exclusief voor ons restaurant op de Oudegracht. ’Over de doelgroep van het nieuwe restaurant is Van de Streek helder: ‘de gewone Utrechter en bierliefhebbers uit het hele land.’
Foodbar vandeStreek Oudegracht is dus nadrukkelijk geen bar maar een restaurant met een keuken van een goed niveau. ‘We hebben een goede chef gevonden die ons ook heeft geholpen met het opstarten. Sterrenambities hebben we niet, maar het niveau ligt wel boven dat van een eetcafé. Echt bourgondisch is ons doel en dat doen we met samengestelde planken die je ook makkelijk kunt delen. Onze hoofdgerechten zijn bijvoorbeeld een vegan-, grill- of streetfoodplank. De surfplank biedt lekker seafood. Bij iedere plank en bij onze voorgerechten geven we bieradviezen.'
Goed personeel vinden is tegenwoordig een uitdaging voor horecaondernemers. Van de Streek: 'Wij hebben ons personeel op het juiste niveau gebracht voor een goed bieradvies. Ze spreken ook als medewerkers van de brouwerij: wij van de brouwerij. Met bier kan je gasten op een prima niveau vermaken als je personeel de kennis heeft en die kennis ook kan delen. Lukas en Ronald zorgen daarvoor. Onze gasten moeten echt een avondje uit zijn.'
‘Het restaurant is ook een marketingtool, een uithangbord voor de brouwerij. Veel gasten die komen kennen ons al maar uiteraard zijn er ook mensen die ons nog niet kennen en op deze manier onze bieren leren kennen.’
Dat het daarbij niet alleen om beergeeks gaat blijkt ook uit het feit dat vandeStreek een pils brouwt. 'Dat deden we al langer, maar we waren er nooit 100% tevreden mee. We hebben het pils nu verbeterd en het is zo goed dat we het sinds kort ook aan andere horeca aanbieden. Er zijn inmiddels al zo'n vier horecazaken die onze pilsener schenken en hopelijk gaan dat er meer worden.’
De ambitie is om de horecatak te laten groeien, dus bij dit ene proeflokaal zal het niet blijven, hoewel Ronald van de Streek geen aantallen wil noemen en ook geen termijn. 'Brouwerijhoreca is uniek en ons doel is om uiteindelijk landelijk meer proeflokalen te openen, waarbij we denken aan toegankelijke foodbars waar je voor een redelijke prijs goed kan eten met fijne bieren erbij.'
Dat ze met Vandestreek Oudegracht in deze opzet al slagen, blijkt uit de zeer lovende recensies (4,6/5). 'We zijn trots op wat we hebben bereikt.'