Stadshaven Brouwerij Rotterdam: bierhoreca met groeiambities
Vanaf de afslag Rotterdam Delfshaven is het slechts een paar minuten rijden naar de Merwehaven, ooit een bruisende haven voor fruitoverslag en nu een veelbelovend ontwikkelingsgebied. Een horecahart is er al: Stadshaven Brouwerij Rotterdam. Nu al een succes, terwijl het woongebied nog ontwikkeld moet worden.
Tekst: Gerard Molenaar
Langs de kade liggen enkele schepen op deze grijze junidag. Ondanks het weer genieten enkele gasten van het ruime terras aan de haven, dat op warme en zonnige dagen een fantastische plek is. Bij aankomst valt het niet direct op hoe groot Stadshaven Brouwerij werkelijk is. De voormalige fruitloods uit de jaren '30 van de vorige eeuw heeft een indrukwekkende omvang: 150 meter lang, 35 meter breed en 12 meter hoog. Maar eenmaal binnen word je verrast door het interieurontwerp van Rein Rambaldo, dat van hoog niveau is. Ondanks de afmetingen voelt het als gast toch intiem en sfeervol aan.
Horecabier, Bierfabriek, Stadshaven Brouwerij
Het verhaal van Stadshaven Brouwerij begint met het ondernemerschap van Harm van Deuren. In de jaren '90 werkte hij als adviseur bij een grote brouwerij en verbaasde hij zich over de prijspolitiek richting de horeca. De aanzienlijke prijsverschillen in fustenbier, mede veroorzaakt door een kortingensysteem op de brutoprijs, prikkelden zijn gedachten.
Zo ontstond het idee dat het goedkoper kon voor horecazaken; de geboorte van Horecabier, uitdager in de biermarkt. Samen met een compagnon zette hij dit project op, en de rest is geschiedenis. Horecabier verkoopt nu jaarlijks zo'n 40.000 hectoliter, voornamelijk pils, dat volgens publiek geheim gebrouwen wordt bij Alfa. Van Deuren vertelt: 'Elke zaak die ons bier schenkt, kan zijn eigen uitstraling creëren, inclusief viltjes.
Italiaans idee wordt bierfabriek
In 2009 werd Harm, die in Italië studeerde, benaderd door de Italiaan Andrea Possa, met een idee voor een restaurant met een eigen brouwerij. Dit resulteerde in 2011 in de opening van de Bierfabriek op het Rokin in Amsterdam, wat direct een groot succes bleek te zijn. Toen culinair journalist Johannes van Dam de Bierfabriek een waardering van 9,5 gaf, was het hek van de dam.
"Mensen stonden in de rij om naar binnen te gaan", herinnert Van Deuren zich. Het concept werd vervolgens uitgerold naar Delft en Almere, die laatste in franchisevorm. Voor Van Deuren tijd voor een nieuwe uitdaging, want het bedenken en realiseren van nieuwe concepten is wat hij het allerleukst vindt. Zijn compagnon Andrea Possa runt nu de Bierfabriek.
Stadshaven Brouwerij wordt werkelijkheid
Het idee van een circulaire brouwerij in een gebied dat in ontwikkeling is, samen met een grootschalige horecagelegenheid en een hoogwaardige keuken, had Van Deuren in 2017 ontwikkeld. Hij vond de perfecte locatie in Rotterdam, nadat hij een mailtje stuurde naar de gemeente. Zijn plannen werden enthousiast ontvangen door de gemeente Rotterdam, en binnen 24 uur nam het Havenbedrijf contact met hem op.
Ze wezen hem op een loods in een buiten gebruik geraakte haven, die in de toekomst een woonwijk zal worden. Hoewel de loods uit de jaren '30 in de jaren '80 een minder fraaie aanpassing onderging, zag Van Deuren potentieel. Uiteindelijk was er veel geld nodig om alles naar zijn wens in te richten, maar de brouwerij met horeca werd geopend op 1 juli 2021 nog tijdens de coronapandemie.
*Tekst gaat verder onder de foto's
Craft met schaalgrootte
Dit jaar verwacht Stadshaven Brouwerij 100.000 bezoekers. Harm van Deuren, die studeerde aan de Erasmus en de Bocconi Universiteit in Milaan , benadrukt dat het bij bier om 'economy of scale’ gaat. "Na Jopen zijn wij de grootste onafhankelijke craft bier brouwerij. Jopen produceert 30.000 hectoliter, wij produceren nu 20.000. In vergelijking met de 10,5 miljoen hectoliter die bij Heineken in Zoeterwoude wordt geproduceerd, lijkt het natuurlijk niets, maar in vergelijking met de overige 500 craft bierbrouwerijen in Nederland zijn we erg groot. Hier bij Stadshaven brouwen we batches van 4000 liter en dat doen we moeiteloos drie keer per dag."
Van Deuren is vooral gepassioneerd over het bouwen van een merk: "Dat is wat we hier doen, en ik schat dat ik zeker tot 2030 hiermee bezig zal zijn." Inmiddels is het Stadshaven bier in Nederland al bij meer dan 500 horeca zaken verkrijgbaar en verkoopt AH het bier landelijk. Het succes van Stadshaven Brouwerij beperkt zich echter niet alleen tot Nederland, aangezien die Stadshaven bieren inmiddels geëxporteerd worden naar 10 landen, waaronder ook exotische landen als China, Estland en Curaçao.
‘Affordable premium’
Door de schaalgrootte kan Stadshaven Brouwerij de bieren brouwen voor een redelijke prijs, legt Van Deuren uit. Hij noemt het 'affordable premium'. Ze worden verkocht voor ongeveer €1,80 in de supermarkt, waardoor de prijs het midden houdt tussen pilseners en bieren van de kleinere craftbrouwers. De brouwerij heeft een eigen benadering, want door het verleden van de locatie, een fruitloods in een fruithaven, wordt er fruit verwerkt in de bieren. Dit geeft het hele concept een extra dimensie.
In tegenstelling tot veel andere craftbrouwerijen heeft Van Deuren ervoor gekozen om het assortiment beperkt te houden tot ongeveer 8 bieren. Een nieuwe en sterke troef van de brouwerij is het craft pils, dat ter plekke ongefilterd van het vat wordt geserveerd voor €3,80 per 0,3 liter. Ook dat past binnen het concept van 'affordable premium'. Momenteel zijn de populairste bieren de Octopus Blond, de Piranha Tripel en de Great White, een witbier.
*Tekst gaat verder onder de foto
Horeca
Is het nu horeca met een brouwerij of een brouwerij met horeca? Dat laatste ligt het meest voor de hand, want de brouwerij produceert echt grootschalig voor de markt. Maar de combinatie biedt voor de bezoekers heel veel beleving. Zodra gasten binnenkomen, zien ze links de winkel, waar alle bieren en merchandise beschikbaar zijn. Vervolgens komen ze in een enorme ruimte die dankzij het fraaie design toch een intieme sfeer heeft. Uiteraard ruiken en zien ze op weekdagen het brouwproces. Op de dag dat Entree de Stadshaven Brouwerij bezoekt, is er in het linker horecagedeelte een bedrijfspresentatie bezig.
De andere drie gedeelten met ieder een eigen sfeer lopen vol aan het einde van deze donderdagmiddag. In totaal biedt de brouwerij plaats aan 350 gasten, en buiten zijn er nog eens zo'n 300 zitplaatsen. De brouwerij organiseert veel activiteiten, zoals DJ's en bands. Deze zomer staat er weer een groot Boogie Festival op de planning.
Bij Stadshaven Brouwerij is veel aandacht besteed aan de keuken. “Rotterdam is met zijn haven een wereldstad en daarom komen hier verschillende keukens samen”, zegt Van Deuren. Ook hier is het devies dat het 'affordable premium' moet zijn. Zo biedt de brouwerij een driegangenmenu aan voor 36 euro.
*Tekst gaat verder onder de foto's
Personeel geen probleem
Stadshaven Brouwerij is een grote horecazaak, waarvoor uiteraard een horecamanager is aangesteld. Personeel krijgen en houden is voor veel horecazaken een probleem. Toch beschikt Stadshaven Brouwerij over een groot team. “Dit is een geweldige plek om te werken en we hebben weinig verloop. Onze medewerkers delen dezelfde missie: het merk groot maken, en ze vinden het leuk om dat te doen.” Momenteel werken er ook 6 Oekraïners in de horeca van Stadshaven Brouwerij.
“Vorig jaar lag hier een groot cruiseschip met Oekraïense vluchtelingen”, vertelt Van Deuren. De oorlog was net begonnen en we hebben meteen 15 mensen in dienst genomen. Sommigen zijn inmiddels vertrokken, maar er zijn nog steeds 6 mensen die het hier erg naar hun zin hebben."
Klaar voor groei
De Stadshaven Brouwerij is inmiddels een bestemming op zich geworden. Met een terras dat bij mooi weer helemaal vol zit, trekt de brouwerij zowel bezoekers uit het centrum van Rotterdam als mensen die van verder komen. De ligging nabij een metrohalte en de aanlegplaatsen voor watertaxi's en waterbussen maken Stadshaven Brouwerij ook goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Ondanks een lastige start door de pandemie heeft de horeca van de brouwerij zich goed ontwikkeld. Dit jaar zal de horeca omzet naar verwachting 2 miljoen euro bedragen. De focus ligt nu op het verder bouwen aan het merk Stadshaven Brouwerij en tegen 2030 hoopt Van Deuren met 10 proeflokalen in heel Nederland aanwezig te zijn.
Van Deuren, die 51% van de aandelen bezit, is tevreden met de huidige stand van zaken. Hij geniet van het samenwerken met jonge mensen en van de samenwerking met al zijn compagnons. Bij de Stadshaven Brouwerij zijn naast zijn Horecabier compagnon en zijn Bierfabriek compagnon, nog vier compagnons bij gekomen. “Smart money” noemt Van Deuren dat. “Ze hebben erg veel kennis, zijn enthousiast en hebben allerlei creatieve ideeën. Dat stimuleert mij enorm.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen