Stadshavenbrouwerij Rotterdam ligt op koers
Met een stevige groei in de afgelopen 3,5 jaar heeft Stadshavenbrouwerij Rotterdam zichzelf op de kaart gezet als een veelbelovende speler in de Nederlandse biermarkt. Harm van Deuren, oprichter en directeur, blikte tijdens Horecava terug op de hoogtepunten en deelt ambitieuze toekomstplannen. Ook vierde hij er met zijn compagnons het 20-jarig jubileum van Horecabier.
“Als je ziet wat we in 3,5 jaar hebben neergezet, mogen we daar met recht trots op zijn,” zegt Van Deuren. Stadshavenbrouwerij heeft inmiddels een indrukwekkend distributienetwerk opgebouwd. De bieren zijn landelijk verkrijgbaar in de grootste supermarktketens zoals Albert Heijn en Jumbo, in meer dan 1000 horecazaken en bij diverse slijterijen. Daarnaast exporteert de brouwerij naar maar liefst 20 landen.
Succesvolle aanpak
“Ik durf te zeggen dat er nog geen andere brouwerij in Nederland is die na 3,5 jaar staat waar wij nu staan,” benadrukt Van Deuren. Hij stelt dat dit is te danken aan de bewuste keuze om vanaf het begin grootschalig te starten met hoogwaardige apparatuur en een flink productievolume. Die aanpak betaalt zich nu uit in zowel de binnenlandse als internationale markt.
Het succes van de export is mede te danken aan Alexander Bruring, verantwoordelijk voor marketing en sales. “Hij vertelt ons verhaal aan grote bierimporteurs over de hele wereld,” zegt Van Deuren. De combinatie van opvallende verpakkingen, een consistente kwaliteit en een scherpe prijs maakt Stadshavenbrouwerij’s bieren aantrekkelijk voor klanten in zowel Nederland als daarbuiten.
Bier met een fruitige twist
Wat onderscheidt Stadshavenbrouwerij van andere brouwers? Volgens Van Deuren is het de locatie en de inspiratie die deze biedt. De brouwerij is gevestigd in een 100 jaar oude fruitloods in Rotterdam. “Dat inspireerde ons om een subtiele fruitige twist toe te voegen aan elk bier dat we maken,” vertelt hij. Of het nu een blond, een tripel of een witbier betreft, er is altijd een vleugje fruit aanwezig door toevoeging van echt fruit in het brouwproces.
Het resultaat is een assortiment bieren dat toegankelijk en makkelijk drinkbaar is, maar toch een onderscheidend smaakprofiel biedt. “Onze bieren zijn net even anders dan de grote industriële bieren en ook anders dan de vaak complexere smaken van kleine craftbrouwerijen. We bieden bieren die zowel verrassend als toegankelijk zijn,” aldus Van Deuren.
Brouwmeester Bas Jacob
Nieuwe brouwmeester
Afgelopen najaar werd Bas Jacob aangesteld als nieuwe brouwmeester. Jacob, voormalig brouwmeester van Gulpener, is niet alleen verantwoordelijk voor het brouwen, maar maakt met Van Deuren en Bruring ook deel uit van de directie. “Zijn rol is van grote waarde voor onze organisatie en een belangrijke pijler voor ons toekomstige succes,” zegt Van Deuren.
Met deze versterking in het team kijkt de brouwerij vooruit naar ambitieuze doelen. Van Deuren “Ons doel is om in 2030 het bekendste onafhankelijke biermerk van Nederland te zijn.”. Met de solide basis die is gelegd en de strategische keuzes die worden gemaakt, lijkt Stadshavenbrouwerij op weg om die ambitie waar te maken.
V.l.n.r. Ronald Bolhuis, Joost Pronk en Harm van Deuren
20 jaar Horecabier
Van Deuren was op Horecava niet alleen op de stand van Stadshaven Brouwerij te vinden. Zijn bedrijf Horecabier bestaat 20 jaar en dat werd op de horecabeurs breed uitgedragen. Hij begon Horecabier samen met zijn compagnon Ronald Bolhuis, die de dagelijkse leiding heeft bij Horecabier. Inmiddels is met Joost Pronk een derde partner binnengehaald.
“Het begon 20 jaar geleden als een merkvrij huismerkpils voor de horeca,” vertelt hij. “We wilden kleinere ondernemers een betaalbaar alternatief bieden voor de grote brouwerijen, die voor deze zaken vaak hoge prijzen rekenen zonder de kortingen te bieden, die grote afnemers wel krijgen.”
Succes
Horecabier is sindsdien uitgegroeid tot een succes met honderden afnemers in de horeca. “We zijn inmiddels verantwoordelijk voor bijna twee op de honderd getapte pilsjes in Nederland,” zegt Van Deuren niet zonder trots. Een belangrijk kenmerk van het merk is de mogelijkheid voor ondernemers om hun eigen merknaam te gebruiken. “Hierdoor kunnen zij zich onderscheiden en met hun eigen naam in de markt staan. Het aanbod bestaat naast pils ook uit diverse speciaalbieren”
Op de stand konden ondernemers op grote schermen zelf berekenen of het interessant voor ze is om over te stappen op een private labelbier,
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen