Reportage: Bier&cO's lancering van STËLZ
Het is fris, smaakvol, laag in alcohol én in calorieën. In de VS is het een eclatant succes en Nederland gaat er vanaf deze zomer aan geloven: hard seltzer! In De Tulp, in de Amsterdamse Pijp, introduceerde Bier&cO, pionieer op het gebied van ambachtelijk gebrouwen dranken, het merk STËLZ. Bekijk foto's van de lancering onder dit bericht.
Tekst: Gerard Molenaar
Fotografie: Ashkan Mortezapour Photography
De primeur is voor De Tulp, de zaak van Sven Sallaerts, ook bekend van visrestaurant Pesca in Amsterdam. Hij zet meteen drie hard seltzers op de kaart. Hard? Ja, dat is de naam als een seltzer (koolzuurhoudend water) alcohol bevat. Maar de hard seltzer is hoe dan ook laag-alcoholisch met slechts 4-5% alcohol.
Uitdagend en vernieuwend
”Deze nieuwe categorie sluit perfect aan bij onze doelgroep. Het is voor ons belangrijk dat we een assortiment hebben dat onze gasten uitdaagt en dat vernieuwend is. We staan aan het begin van een seltzer-tijdperk. Binnen afzienbare tijd is dit niet meer weg te denken uit de horeca. Daarnaast ben ik er trots op dat wij deze drank in de Nederlandse horeca mochten introduceren, samen met STËLZ en Bier&cO”, zegt Sallaerts, die zelf seltzer een aantal jaar geleden al ontdekte toen hij in de VS was. Hij zag daar het succes van deze drank en informeerde al eens bij Bier&cO. “Ik vind niet snel een drank lekker, maar voor seltzer viel ik meteen.” Nu Bier&cO seltzer gaat distribueren aan Sallaerts de eer van de officiële introductie.
1,2 miljard dollar
In de VS vielen de drinkers er meteen voor: daar was deze categorie goed voor een omzet van 1,2 miljard dollar. De groeicijfers overstijgen er jaar op jaar de 300%. Hard seltzer maakt inmiddels een substantieel deel van de Amerikaanse drankenmarkt uit. En nu gaat Nederland deze vernieuwende drank leren kennen. Bier&cO brengt drie hard seltzers op de markt: de Nederlandse STËLZ en OYESTER en ‘Clean & Press’, de hard seltzer van BrewDog Distilling Co. uit Schotland.
Bewuster genieten
Waarom gaat deze drank het helemaal maken? Reinier Kamphuis, Chief Bier&cO: “We hebben de ontwikkelingen op de voet gevolgd en tegelijkertijd grondig onderzoek gedaan naar hard seltzer. De consument wil bewuster genieten van alcohol, zonder suiker, zonder koolhydraten en laag in alorieën. Wij kunnen nu een gevarieerd aanbod aan kwalitatief hoogwaardige hard seltzers op de Nederlandse markt introduceren." BrewDog, de meest succesvolle Europese craftbrouwerij, heeft al jaren ook een distilleerderij: hun Rogue Wave Vodka is de basis voor de ‘Clean & Press’ hard seltzer. Deze komt in drie smaken, bevat 5% alcohol en is suikervrij.”
Laag in calorieën
Sven Sallaerts ziet hard seltzer als de perfecte brug tussen 0.0- en alcoholische dranken. “Dit spreekt mensen aan die gezond willen, maar toch zin hebben in een alcoholische drank. Daarom komt het in onze zaken op de kaart. Het gaat zeker een succes worden. In de zomer zal het, door de frisheid, meer gedronken worden dan in de winter; het is een perfecte terrasdrank. Zelf drink ik graag de seltzer met lime.”
Nederlandse merken
Naast ‘Clean & Press’ introduceert Bier&cO twee lokale hard seltzers: STËLZ en OYESTER. STËLZ is de eerste Nederlandse hard seltzer: met 4,5% alcohol en twee smaken is het suiker-, gluten- en koolhydratenvrij. OYESTER hard seltzer wordt gemaakt op basis van de prijswinnende OYESTER Vodka en is er ook in twee smaken. OYESTER bevat 4% alcohol en slechts 2 gram suiker en 82 calorieën per blikje. Kamphuis: “Wij kiezen ervoor om deze nieuwe categorie eerst in de grootstedelijke horeca te bouwen. Zo zet De Tulp in Amsterdam als eerste horecabedrijf in Nederland hard seltzer op de kaart. De retail volgt later.” bierenco.nl
Alle seltzers worden gemaakt door koolzuurhoudend water te vermengen met natuurlijk gedistilleerd alcohol en frisse fruitsmaken. De hard seltzers bevatten geen tot vrijwel geen suiker en zijn uitzonderlijk laag in calorieën: minder dan 27,5 kCal per 100 ml. Half juli werd de hard seltzer STËLZ officieel geïntroduceerd bij De Tulp in Amsterdam. Binnenkort lanceert Bier&cO ook OYESTER en Clean & Press.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen