De vraag naar alcoholvrije bubbels, wijnen en spirits groeit enorm. Sterker, alcoholvrij is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Een mooi alcoholvrij alternatief mag niet meer ontbreken in het assortiment van jouw horecazaak.
De makers van UNDONE, een bekende leverancier van alcoholvrije distillatiedranken, hebben één doel: het versterken van de sociale aspecten die een drankje met zich meebrengt, terwijl ze tegelijkertijd de alcoholconsumptie omlaag brengen. Ze geloven dat de geest van een distillaat in de essentie zit en niet in de alcohol. Om dit te realiseren, begonnen ze bij de basis en stelden zij zichzelf de volgende vraag: hebben spirits eigenlijk alcohol nodig? Dit heeft geresulteerd in vier producten - Not Rum, Not Gin, Not Vermouth en Not Orange Bitter - die je kunt mixen zoals je gewend bent bij de alcoholische varianten, maar die je ook prima puur kunt drinken.
Familiebedrijf Miguel Torres is opgericht in 1870 en inmiddels uitgegroeid tot een van dé iconen van de Spaanse wijn. Met Torres Natureo kwamen deze gerenommeerde wijnmakers de stijgende vraag onder wijnliefhebbers naar een alcoholvrije kwaliteitswijn tegemoet.
De alcoholvrije wijn is gemaakt van vroeg geplukte druiven. In de eerste fase van het proces worden de aroma's (smaak) van de wijn gescheiden. Dan ondergaat de wijn een korte en koele vergisting, waarbij een minimale hoeveelheid alcohol vrijkomt. Het restsuiker in de wijn blijft over. Als gevolg van de vroege oogst heeft de wijn een goede zuurgraad die de wijn in balans brengt. Doordat de aroma’s tot slot worden teruggevoerd aan de wijn, zijn de aroma's volledig natuurlijk.
Limoncello is één van de populairste spirits op dit moment. Pallini komt met een alcoholvrije variant: de Limonzero. Een fris, zoete smaak waarbij je pure citroenen ruikt en proeft. De kleur is identiek aan die van vers geperst citroensap; niet helemaal helder en zacht geel-groen. Er worden geen geur- en smaakstoffen aan toegevoegd. De vertrouwde Pallini-smaak maar zonder alcohol.
Pallini heeft een geschiedenis die teruggaat tot 1875. De oorsprong van het bedrijf lag destijds in de productie van Sambuca. Pas halverwege de 20ste eeuw werd de (alcoholvrije) limoncello het belangrijkste product voor het merk.
Het percentage gasten dat alcohol consumeert in bars neemt jaar na jaar af. Mocktails maken daarentegen een opmars. Deze drie cocktails zijn hip, gezond en ze leveren ook nog eens een aantrekkelijke winstmarge op.