Vier whiskytrends voor de horeca om op in te spelen

Whiskytrends

Vier whiskytrends voor de horeca om op in te spelen

Whisky is aan een opmars bezig. Het ‘oudemannendrankje’ wordt steeds populairder onder jongvolwassenen en vrouwen, en kan je zowel neat als in cocktails serveren. Volgens whisky-expert Joël de Kock van De Monnik Dranken valt er in de horeca nog veel te winnen op het gebied van whisky. Hij licht vier trends uit. “De vraag naar whisky rijst de pan uit, maar de horeca lijkt zich hiervan niet bewust.” 

Tekst: Nadine Muijt

Whiskycocktails

"Whiskycocktails zijn trending. De Manhattan en de Old Fashioned zijn klassiekers die al decennialang meegaan, maar winnen nu weer terrein op de cocktailkaart. En wat dacht je van de Horse’s Neck: een cocktail met whisky, ginger ale, Angostura bitters en een citroenschil? Simpel, maar veelbelovend. Zet hem naast de Aperol Spritz en Gin & Tonic, want het is een toegankelijke cocktail. En vergeet ook de Irish Coffee niet. Elke horecazaak moet deze warme cocktail op de kaart hebben staan.”

Unieke smaken

"Whisky’s met fruit- en vanilletonen blijven populair, omdat ze toegankelijk zijn. Maar de laatste jaren zien we dat juist uitgesproken en rokerige whisky’s populairder worden. Mensen willen experimenteren met whisky’s die meer diepgang en complexiteit bieden. Ook groeit de vraag naar lokale whisky’s. Het aantal whiskydistilleerderijen in Nederland groeit mee. Whisky wordt niet langer alleen in de klassieke landen Schotland, Ierland, Amerika en Japan gemaakt. Naast Nederland zijn India en Taiwan opkomende landen. Kijk verder dan de ‘reguliere’ whisky’s en zet eens wat vernieuwends op je kaart.”

*De tekst gaat onder de foto verder.
Whiskytrends_Joël de Kock
Whisky-expert Joël de Kock

Glaswerk

“Van oudsher wordt whisky in een tumbler geserveerd. Dit houden veel horecazaken in stand, terwijl deze glazen met 35 milliliter whisky – de standaardmaat – vrijwel leeg lijken. Het oogt niet aantrekkelijk en lijkt niet in verhouding te staan met de prijs die ervoor betaald wordt. Pas het glaswerk daarom aan op de hoeveelheid whisky die je schenkt. Gebruik bijvoorbeeld een kleine tumbler of een nosing-glas. Zo’n tulpvormig glaasje is ideaal om de whisky te walsen, te bekijken en te ruiken. De aroma’s van whisky hebben zoveel karakter. Whisky ruiken is het voorspel van whisky drinken.”

'Whisky ruiken is het voorspel van whisky drinken'

Beleving

"Whisky’s liggen soms wel achttien jaar op een vat. Dat is extreem lang. Er wordt zoveel tijd en aandacht besteed aan de drank voordat het in je glas belandt. Dat maakt het bijzonder. Daarnaast wordt whisky vaak gekoppeld aan een gelegenheid of een gezelschap. Whisky is meer dan een drank; er zit veel emotie en passie achter. Als je dat weet over te brengen op je gasten, dan onderscheid je je van de buurman.

Steeds meer horecazaken spelen hierop in en serveren whiskyproefglazen. Op drie kleine proefglaasjes kun je meer marge vragen dan op één goed glas whisky. Je biedt de gast namelijk meer dan whisky: een beleving. Daarbij is het belangrijk om je goed in de drank te verdiepen. Kennis is essentieel. Train je personeel en zorg dat ze het verhaal achter de whisky’s kennen. Zo creëer je niet alleen een beleving, maar blijft die ook hangen."

Whiskytrends_2 Whiskytrends_3
Artikel delen