“Wij willen bieren brouwen waarmee de horeca geld kan verdienen”

Peter Rouwen wil bieren brouwen waarmee de horeca geld kan verdienen
Tags: bier

“Wij willen bieren brouwen waarmee de horeca geld kan verdienen”

Doordrinkbare bieren met zuivere smaken. Dat is de inzet van brouwer Peter Rouwen. Na een aantal hectische jaren is het tij gekeerd voor de Rotterdamse brouwer. Entree sprak hem op het CRAFT congres.

Good to great was het thema van het congres van CRAFT, de vereniging van kleine onafhankelijke Nederlandse brouwerijen. Maar Peter Rouwen wil al een brouwersleven lang veel meer zijn dan good . Als het om de kwaliteit van bier gaat is great zijn altijd zijn streven geweest. Daar is hij ver voor gegaan. Tropenjaren eisten hun tol, maar nu kan Rouwen zo langzamerhand de vruchten gaan plukken.

Innoveren

Het hoofd brouwzaken van brouwerij Noordt heeft hectische jaren achter de rug. De brouwerij werd hard getroffen door de horecasluiting omdat Noordt zich vooral op horeca richtte. Desondanks ging Rouwen door met wat hij altijd al deed: innoveren. Hij ging aan de slag met lagers, die toch zijn voorliefde hebben en besloot ook zijn ales als lagers te behandelen, dus met een koude vergisting en lagering. “Je moet de ingrediënten laten spreken”, zegt hij altijd en “je moet de ingrediënten kunnen proeven”. Zijn bieren zijn doordrinkbaar en smaakvol. “De horeca wil graag dat gasten er nog één bestellen en dat wil ik bereiken met mijn bieren.”

Op het CRAFT-congres kan hij niet de hele dag aanwezig zijn. Te druk. Hij combineert het bezoek met een afspraak met een van zijn toeleveranciers om iets voor de brouwerij te bestellen. Daarmee is meteen het nut van de beursfunctie tijdens het congres bewezen.

Noordt ketel

 

“Ik wil altijd verbeteren, want als je dat niet wilt moet je een ander vak gaan leren.”

Heineken

Over de in november 2020 aangekondigde samenwerking met Heineken is veel te doen geweest. Iedereen dacht dat de Rotterdamse brouwerij door Heineken was overgenomen, maar niets is – althans op dit moment - minder waar. Waarom zou een grote brouwer als Heineken zomaar gaan samenwerken met een kleine stadsbrouwerij, op basis van een stevige handdruk en een paar a4-tjes waarin staat wat er is overeengekomen?

Heineken wilde graag samenwerken met de creatieve brouwer voor onder meer het opleiden van mensen, maar ook voor een aantal projecten op kleinere schaal. Rouwen is een van de initiatiefnemers van de StiBON/Lentiz MBO brouwersopleiding, dus helemaal onlogisch is het niet dat Heineken hem benaderde.

Voor brouwerij Noordt kwam de samenwerking met Heineken, met name ook de samenwerking op distributiegebied, als een verlossing na een zware coronaperiode. Nu gebruik kan worden gemaakt van Heinekens distributienetwerk is Noordt landelijk verkrijgbaar en dat merken ze in de brouwerij.

Freddy’s

Misschien wel het grootste compliment voor Rouwen is dat Heineken hem vroeg de brouwerij onder het nieuwe hoofdkantoor te bouwen. “In principe staat die brouwerij in de kantine van Heineken”, vertelt hij. Voor wie het nog niet wist, onder het hoofdkantoor van Heineken opende de Rebel-groep een schitterende horecazaak met de naam Freddy’s Gastrobar als een eerbetoon aan Freddy Heineken. Rouwen bouwde de brouwerij en gaat er ook brouwen. Het idee is om er met originele bieren te komen, bijvoorbeeld uit de historische receptenboeken van Heineken.

Collabs

Rouwen experimenteerde met lagers en noemde dat LagerLab. De eerste was grensverleggend. Rouwen brouwde klassieke Belgische bovengistende bierstijlen als lager. Ook Lager lab2 was een groot succes en met name de porter heeft veel gedaan. Er is dus een kans dat deze East Coast Porter vast in het portfolio van brouwerij Noordt komt.

Rouwen bier horeca

En andere mooie ontwikkeling is de collab van brouwerij Noordt met Brand. “Wij kwamen in beeld als onafhankelijke brouwerij, want we zijn geen lid van de Heinekenfamilie. De proeflokalen van Brand willen graag specials hebben en zo kwam het idee voor een collaboration brew van Noordt en Brand. Het is de mooie lager geworden met Nieuw-Zeelandse hopsoorten, de New Zealand Sunshine. In de herfst gaan we weer een collab doen met Brand en ik heb daar al ideeën over. Ik denk dan aan een Amerikaans bockbier, een Texas bok. Ook dat zal een ondergistend bier zijn.”

Altijd beter

Rouwen ging de afgelopen jaren onverminderd door met kwaliteitsverbetering. Hij ontwikkelde met zijn team een programma voor de pc, voor een verbetering van de kwaliteitscontrole. Er is 3 jaar aan gewerkt en het is ook geschikt voor mobiele telefoons. Verder ging de brouwerij door met de koude vergisting van de bovengistende bieren. “Onze bieren zijn zuiverder geworden. Het belangrijkste is ook dat ze zeer doordrinkbaar zijn.”

Blij met bier uit blik

Een andere belangrijke mijlpaal is de investering in een blikafvullijn. Rouwen is lang bij de flessen gebleven omdat hij dacht dat Rotterdam niet klaar was voor bier in blik, maar inmiddels denkt hij daar totaal anders over. “Voor het bier is het goed, want er komt minder zuurstof bij en helemaal geen licht. Je proeft echt dat onze bieren uit blik beter zijn. We hebben ook een moderne bliklijn die we uitstekend kunnen controleren en dat was bij onze flessenafvullijn, die uit China kwam, wel anders. Dus ook hier hebben we een kwaliteitsslag gemaakt.”

Ook investeerde Noord in een nieuwe fustenlijn. “Als ik zie dat het beter kan, dan vind ik dat je dat moet doen. Ik wil altijd verbeteren want als je dat niet wilt, moet je een ander vak gaan leren. Uiteindelijk wil ik bier brouwen waar je als horeca je geld mee kan verdienen. Daar kijken wij naar.”

Rouwen bier horeca

Creativiteit blijft

Hoe mooi die betere distributie en de als gevolg daarvan hogere verkopen ook zijn, Rouwen benadrukt dat creativiteit nooit mag verdwijnen. “Creativiteit is het allerbelangrijkste en je moet ook eens een keer uit de bocht kunnen vliegen.”

Noordt Peter Rouwen 2

 

Artikel delen