Meer omzetkansen met een alcoholvrije wijnbeleving

Esmee Langereis van What To Drink

Meer omzetkansen met een alcoholvrije wijnbeleving

Er zijn talloze goede redenen om alcoholvrije wijn te schenken in de horeca: het zorgt voor goede omzetten en de kwaliteit wordt beter. Wijn-expert Esmee Langereis: "Zeker de jonge generatie, die veel bezig is met gezondheid, heeft wel oren naar goede alcoholvrije drank.” Benieuwd naar dit segment? Tijdens de Entree Awards op maandag 27 november 2023 schenkt partner Delta Wines onder andere Kolonne Null. Lees verder om kans te maken op een gratis proefpakket!


Foto: Kolonne/Null (alcoholvrije wijn van Delta Wines) en Esmee Langereis

Proefpakket alcoholvrije wijn

Delta Wines wil inzicht krijgen in het aanbod van alcoholvrij in de horeca. Vul deze korte online enquête in en maak kans op een mooi alcoholvrij proefpakket. Klik op onderstaande rode knop om de enquête in te vullen!

Klik hier voor de enquête!

Alcoholvrij op de kaart

Waren het lange tijd alleen zwangere vrouwen en bob’s die bij een avond uit geen alcohol dronken; sinds een paar jaar is er een toenemende groep gasten die wijn en bier liever links laat liggen. Esmee Langereis, wijn-expert en eigenaar van het platform What to Drink: “De interesse onder gasten groeit. Zeker de jonge generatie, die veel bezig is met gezondheid, heeft wel oren naar goede alcoholvrije drank.”

Er is er nog een belangrijk argument om serieus werk te maken van de alcoholvrije categorie, vertelt Langereis: “Meer gasten drinken op dezelfde avond zowel alcoholvrije als alcoholhoudende drankjes. Bovendien willen gasten die – even – niet drinken wél graag meedoen met de rest van de tafel."

"Een alcoholvrije wijn geeft een andere vibe dan een spaatje. Maar als je geen goede 0% drank biedt, stappen ze misschien alsnog over op water. Terwijl alcoholvrije wijn veel meer marge oplevert. Veel ondernemers zijn zich daar niet van bewust.”

In de lift

Iemand die goed begrijpt hoe belangrijk de alcoholvrije categorie is voor de horeca, is Ron Blaauw. Langereis: “In Ron Gastrobar in Amsterdam-Zuid wordt sinds kort een volledig alcoholvrije kaart gevoerd met ruim twintig spannende no & low drinks tegen geweldige prijzen. Zulke voorbeelden geven de categorie echt een boost.”

Volgens de wijn-expert had alcoholvrije wijn lange tijd een slecht imago. “Dat een gerespecteerde sterrenchef en ondernemer als Ron Blaauw dit aandurft, geeft wel aan dat de kwaliteit van de categorie enorm in de lift zit. Ik heb ook al alcoholvrije wijnen geproefd die ik beter vind dan sommige alcoholhoudende wijn uit het onderste schap.”

Ontwikkeling alcoholvrije dranken

Volgens Dennis Suikerbuik van Delta Wines, de grootste wijnimporteur van Nederland, is de alcoholvrije wijnsector volop in ontwikkeling: “In de 0% categorie gebeurt veel meer dan bij de alcoholhoudende dranken."

'In de 0% categorie gebeurt veel meer dan bij de alcoholhoudende dranken'

"We moedigen professionals dan ook altijd aan om te blijven proeven. Want wat drie jaar geleden misschien nog niet zo lekker was, is nu door verbeterde technieken vaak wél goed.” Suikerbuik ziet de omzet van alcoholvrije wijn de laatste jaren hard stijgen: “Voorheen verkochten we 0% wijn vooral tijdens dry january, maar tegenwoordig zien we elke maand een forse groei.”

Volgens Langereis zijn consumenten al meer overtuigd van de betere kwaliteit dan professionals: “Al moeten en willen consumenten ook nog veel leren over deze categorie. Sommeliers en platforms zoals What to Drink hebben daarin een rol te spelen.”

 

Alcoholvrije wijn op de Entree Awards

Zelf de nieuwste generatie alcoholvrije wijn proeven? Op de afterparty van de Entree Awards kunnen gasten kennismaken met de premium alcoholvrije Kolonne/Null van Delta Wines!
Artikel delen