WillsArk: Sour voor de chefs
WillsArk London Göse is een ‘sour’ die speciaal is ontwikkeld voor de gastronomie. Maar op een zonnige dag op een terras doet dit bier het ook prima. WillsArk is een Brits-Nederlandse contractbrouwerij, die dit eerste bier (zilver bij de London Beer Competition) laat brouwen bij de Proefbrouwerij in Lochristi (B). Een van de initiatiefnemers is Peter de Boer, gepromoveerd bouwkundige.
Tekst: Gerard Molenaar
Vier mannen, drie passies: goed bier, speels design en lekker eten. Dat heeft geleid tot het nieuwe biermerk WillsArk. Het Nederlands-Britse initiatief brengt op dit moment een sour op de markt met de opvallende naam London Göse. Inderdaad, met umlaut. Het gaat hier om een bier van gemengde gisting met een ziltige toets, maar niet om een traditionele Gose. Dit dorstlessende mildzure bier met subtiel citrusaroma is ontwikkeld met foodpairing in gedachten. De mannen achter WillsArk zijn liefhebbers van vis en zeevruchten en dit bier gaat bijvoorbeeld goed samen met gerechten als gerookte zalm en paling, maar ook met oesters.
Vegan
Hoewel het een gastronomisch bier is, dat wil zeggen geschikt als begeleider van maaltijden, kan het ook uitstekend als aperitief en digestief worden gedronken, door het frisse, lichte karakter. “Maar het gaat natuurlijk ook uitstekend samen met vegetarische gerechten”, zegt De Boer. “We maken ook geen gebruik van vislijm om het bier helder te maken, dus het is ook geschikt voor veganisten.”
Design
Het design van het etiket zal steeds wisselen. Dat heeft alles te maken met de passie en professie van twee andere betrokkenen, de Londense designer Anthony Michael en de eveneens in Londen woonachtige illustrator Will Broome. Naast Peter de Boer is Sjoerd Heddema de andere Nederlander in het team. Hij is e-commerce specialist.
Dit creatieve team heeft van de etiketten collectors items gemaakt. Steeds zal de illustratie op het etiket van London Göse wisselen. Er zijn 29 ‘monsters’ gecreëerd. Die allemaal een keer het etiket zullen sieren. Designliefhebbers kunnen de etiketten losweken en de illustraties verzamelen.
Gastronomisch
Diverse chefs hebben al enthousiast gereageerd op London Göse. “Amazing beer, made with food in mind”, zegt Ashley Clark, head chef bij Gordon Ramsay Bar & Grill Mayfair. “We hebben al diverse chefs gesproken”, zegt De Boer. “Ze reageren enthousiast. Ook biersommeliers zien goede mogelijkheden.”
“Tijd is onze vriend”
De initiatiefnemers zijn energiek, maar bepaald geen jonge honden. Ze nemen dan ook rustig de tijd voor de introductie, zoals ze dat ook in de voorbereiding hebben gedaan. Een van de voorbereidingen was een gesprek met een vooraanstaande Master Brewer van een grote brouwerij. “Hij nam gelukkig de tijd voor een gesprek en heeft heel erg goede tips gegeven. Over de eisen die we aan kwaliteit en distributie moesten stellen, maar ook dat we financiële en juridisch de zaken eerst goed moesten regelen. Uiteraard hebben we hem ons bier laten proeven en we kregen een mooie reactie. We zijn financieel van niemand afhankelijke en we nemen rustig de tijd om de London Göse op de markt te brengen. Eerst Engeland, Nederland en België, vervolgens ook de VS. De tijd is onze vriend.”
Brand Strategist De Boer wil op termijn fulltime voor WillsArk werken. Nu combineert hij het werk voor WillsArk nog met advieswerk, onder andere bij ScaleUpNation. Maar de wil is er om WillsArk goed op de kaart te zetten met naast een focus op kwaliteit en smaak ook een hoofdrol voor design. “We willen een podium worden voor oud, vergeten talent.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen