Wispe Brouwerij geeft Weesp kleur en smaak: 'Complete ervaring'

Jitze Vellenga - Brouwerij Wispe Weesp
Tags: bier

Wispe Brouwerij geeft Weesp kleur en smaak: 'Complete ervaring'

In een voormalige kerk in Weesp heeft Wispe Brouwerij zijn unieke thuisbasis gevonden. De drie broers Vellenga, die samen de brouwerij hebben opgericht, wilden al langere tijd een bijzondere locatie voor hun bieractiviteiten. Dat het uiteindelijk een kerk zou worden, was puur toeval. Binnenkort openen ze hun tweede horecazaak in Weesp.

 

“De Laurentiuskerk kwam toevallig op ons pad”, vertelt Jitze Vellenga, een van de oprichters van Wispe. “We zochten al een karaktervolle locatie, maar dat het een kerk zou worden, was eigenlijk niet het oorspronkelijke plan.” In samenwerking met een projectontwikkelaar hebben ze de ruimte in 2020 herbestemd en omgevormd tot een brouwerij met een bijzondere sfeer. Het proces kende zijn uitdagingen, zoals een brand in de torenspits, maar uiteindelijk konden de deuren begin 2020 opengaan.
'Bij ons kom je niet alleen voor een glas bier, maar voor een complete ervaring'

Meer dan alleen bier

Bezoekers van Wispe Brouwerij ervaren meer dan alleen het bier. Jitze Vellenga, die met zijn broers Remko en Jerrit de brouwerij leidt, legt uit dat de locatie niet alleen functioneert als brouwerij, maar ook als een plek voor geschiedenis en cultuur. “Bij ons kom je niet alleen voor een glas bier, maar voor een complete ervaring."

De broers hebben ervoor gezorgd dat bezoekers kunnen proeven, ruiken en zien hoe de brouwerij verweven is met de geschiedenis van Weesp. Naast rondleidingen en proeverijen biedt Wispe ook een documentaire over de geschiedenis van Weesp, met de kerk als decor voor een totaalervaring. Het is deze combinatie van lokale historie en brouwambacht die de plek zo bijzonder maakt.

*De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Laurentiuskerk-Weesp
Laurentiuskerk Weesp waar Wispe Brouwerij is gevestigd

Belgische brouwtraditie

Wispe staat bekend om bieren die geïnspireerd zijn op de Belgische brouwtraditie, waarbij kruiden en rijke smaken centraal staan. “Wij willen geen extremen opzoeken, maar streven naar kwaliteit en balans in onze bieren.” Gevraagd naar signatuurbieren, komen er twee naar voren: de Wispe Dubbel, die dubbel goud won in Europa, en de Quadrupel, bekroond met zilver bij de Dutch BeerChallenge. “We zijn trots op deze bieren”, zegt Vellenga. “Het zijn stevige, smaakvolle bieren die goed passen bij wat wij als brouwerij willen neerzetten.”

Familieband als basis

Wispe Brouwerij is een echt familiebedrijf, en dat brengt zowel voordelen als uitdagingen met zich mee. “Het werken met familie heeft voordelen. We kunnen alles snel en direct met elkaar bespreken, maar ja, soms laaien ruzietjes ook snel op. Gelukkig zijn die zo weer bijgelegd met een goed glas bier”, lacht Vellenga. De drie broers hebben duidelijke rollen binnen het bedrijf: Jitze is verantwoordelijk voor het financiële beheer, terwijl Remko en Jerrit zich respectievelijk richten op het horecagedeelte en de brouwerij zelf. “Deze rolverdeling helpt ons om efficiënt samen te werken.”

*De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Familie-Vellenga-Jitze-Remco-en-Jerrit-Vellenga
De broers Vellenga. V.l.n.r. Jitze, Jerrit en Remco Vellenga

Lokaal groeien

Hoewel de brouwerij inmiddels landelijke bekendheid geniet, blijft Wispe bewust lokaal gericht. De broers zien geen noodzaak om massaal uit te breiden. “We willen klein blijven en lokaal groeien”, legt Vellenga uit. “We hoeven niet in alle Albert Heijns te liggen. Onze focus ligt op het versterken van onze lokale aanwezigheid.” Die strategie komt ook tot uiting in het nieuwste project: in december openen de broers een tweede horecazaak in Weesp, genaamd ‘Deux’.

Deze nieuwe locatie krijgt een verfijnde, Franse keuken en is een stap richting culinaire verdieping, maar je kunt er ook terecht voor een goed ontbijt, lunch of gezellige borrel. “Met Deux willen we culinair een stapje hoger gaan, maar zonder onze kernwaarden uit het oog te verliezen. We zijn met Deux het hart van een nieuwbouwwijk waar 10.000 mensen komen te wonen. Ook daar zijn onze gasten welkom om elkaar te ontmoeten bij een goed glas bier, maar ze kunnen er ook goed eten.”

Beleving

Wispe Brouwerij heeft bewust gekozen voor een compleet concept waar niet alleen bier centraal staat, maar ook horeca en beleving. Naast de brouwketels in de kerk vinden bezoekers een winkel en zelfs een jeneverstokerij, waardoor een bezoek aan Wispe een complete ervaring is. “Wij zeggen altijd, bij ons kom je niet op bezoek, maar bij ons is het een beleving. Dat zorgt ervoor dat de brouwerij niet alleen aantrekkelijk is voor lokale bezoekers, maar ook voor toeristen uit heel Nederland en daarbuiten. Vorig jaar zomer kwam er zelfs wekelijks bussen uit België, zij boden onze zuiderburen een tochtje over de Vecht in combinatie met een bezoek aan onze brouwerij.”

Zonnige toekomst

Ondanks de uitdagingen waar veel Nederlandse ambachtelijke brouwers momenteel mee kampen, zoals stijgende accijnzen en hogere personeelskosten, kijkt Wispe optimistisch naar de toekomst. Vellenga benadrukt dat het totaalconcept en de lokale focus ervoor zorgen dat Wispe goed kan inspelen op veranderingen in de markt. “Wij zetten niet alleen maar in op bierbrouwen, maar ook sterk op horeca en proeverijen en ik denk dat dat onze kracht is.” Ook de plannen om met Deux een nieuwe doelgroep aan te spreken en de lokale banden verder te versterken, zijn volgens hem een belangrijke stap in de toekomstvisie van Wispe.

Regelmatig klinkt vanuit branchevereniging CRAFT het advies dat ambachtelijke brouwerijen zich moeten richten op lokale samenwerkingen en de lokale markt, waarbij beleving en kwaliteit centraal staan. Wispe is daarvan een schoolvoorbeeld, met in december, als Deux opent een nog sterkere lokale positie. Wispe verbindt in eerst instantie inwoners van Weesp

Artikel delen