Zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar
Koffietje.nl deed onderzoek naar het gedrag van consumenten in een koffiebar.
Het onderzoek werd gehouden onder 811 respondenten. Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen zij gemiddeld twee drankjes, met een sterke voorkeur voor cappuccino, espresso en zwarte koffie. Echter weet bijna de helft niet wat specialty coffee is.
Cappuccino, espresso en koffie nog steeds populair
Cappuccino is veruit het populairst (57%) en wordt vooral door vrouwen besteld. Mannen verkiezen de espresso boven een cappuccino, terwijl vrouwen dan toch liever een latte bestellen. Slechts 18% drinkt wel eens filterkoffie (V60 (11%), Aeropress (5%) of Chemex (3%)) in een koffiebar. Opvallend dat de traditionele top 3 in de randstad lijkt te verdwijnen. Zo wordt in Noord-Holland eerder een V60 of Flat White besteld dan een normaal bakje zwarte koffie. Decafé koffie wordt overigens vrijwel niet besteld in een koffiebar (1%).
Specialty coffee onbekend
Meer dan de helft (57%) van de koffiedrinkers zegt te weten wat specialty coffee is. Echter blijkt uit een vervolgvraag dat 26% van de mensen die zeggen te weten wat specialty coffee is, het eigenlijk niet weten. Zo’n 13% hiervan denkt namelijk dat het koffie met verschillende siropen is, in plaats van koffie die voldoet aan criteria en richtlijnen bepaald door het SCA.
Alcohol is niet belangrijk
In een koffiebar verwachten we naast goede koffie vooral eten en gebak (51%), tafelservice (37%), een terras (32%) en WiFi (32%). Ook letten we op het type machine in een koffiebar (34%), omdat we daaruit kunnen opmaken of de koffie daadwerkelijk goed is. In ongeveer de helft van de koffiebars vind je overigens een machine van het Italiaanse merk La Marzocco. Alcohol vinden we helemaal niet belangrijk in een koffiebar (1%), ook vegan opties (10%) lijken niet belangrijk.
Consistentie van koffie en personeel
Uit de tips van koffiedrinkers blijkt dat een eerste goede ervaring in een koffiebar niet betekent dat het de tweede keer net zo goed is. Dat verschilt nogal per barista, aldus de koffiedrinker. Daarnaast vindt de koffiedrinker dat een koffiebar niet moet doorslaan in extra mogelijkheden en vooral de basis moet respecteren.
Meer lezen over koffie? Onze februari editie staat weer in het teken van koffie! Of kijk bij de thema artikelen.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen