Jeroen Veldkamp: 'Gevoel van community in cafés is belangrijk'
Wij zijn alweer druk bezig met de voorbereiding van de Entree Awards 2023. De beste nieuwe horecazaken worden op dit moment uitgezocht en bekendgemaakt in september. Met Entree Awards-jurylid Jeroen Veldkamp blikken we terug op afgelopen jaar. Wat is hem bijgebleven? Hij vertelt over zijn categorie Best New Café. “Als de buurt zich betrokken voelt bij je zaak, dan zijn ze er ook elke dag.”
Video: Gerard Molenaar
Bekijk het video-interview
Grillig horecalandschap
Koffie-expert en horecaondernemer Jeroen Veldkamp zit al jarenlang in de jury van de Entree Awards. “Het is heel boeiend om te zien hoe de Entree Awards-categorieën in de loop der jaren veranderen”, vertelt Veldkamp. “Nieuwe categorieën komen erbij en oude categorieën verdwijnen. Zo zie je maar hoe grillig het horecalandschap is.” Tijdens de Entree Awards 2022 was er een nieuwe categorie: Best New Café. Veldkamp jureerde de zaken samen met horecaondernemer Herman Hell. “We zochten de cafés uit en maakten van de longlist een shortlist. We kwamen erachter dat er überhaupt geen bruin café meer is. Veel zaken deden er iets extra’s bij en hadden meer productgroepen dan alleen drank”, zegt Veldkamp.
Eén ding bleef de horecaondernemer wel bij en dat was het gevoel van community in de cafés 2.0. “Vroeger werden we opgeleid met het idee dat je veel vaste gasten moet hebben”, zegt Veldkamp. “Maar door de afgelopen drie bewogen jaren leerden we dat alleen een vaste gast niet genoeg is. Als je maar lang genoeg dicht bent, krijgt je gast andere patronen. Zaken als De Dakduif in Amsterdam en The Dublin House in Zwolle zijn erg bezig met wie de gast is en zijn erg betrokken. Hierdoor voelen gasten zich ook meer betrokken bij jouw zaak. Eigenlijk zoals het vroeger was in de bruine kroeg. Dát is community en dat gaat verder dan een commerciële transactie als een biertje tappen of een maaltijd serveren.”
Buurtcafé
Ook jureerde Veldkamp samen met Hell café Bonnie in Amsterdam van 3WO Horeca Groep. Deze zaak heeft volgens Veldkamp ook een erg goed concept. “De heren van de horecagroep keken echt naar het pand en vroegen zichzelf af: ‘Hoe maken we hier een buurtcafé van?’ Zij borduurden niet voort op wat er al in zat, maar ontwikkelden een compleet nieuw concept. Deze zaak heeft zoveel goede aspecten en dat blijkt ook uit de omzet, want ze draaien als een tierelier. Als die buurt zich betrokken voelt bij je zaak dan zijn ze er ook elke dag.”
Artikel delen
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
Culinaire en interieur inspiratie
Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen