Winnaar Next Generation: Het Keunenhuis

Winnaar Next Generation: Het Keunenhuis

Culinair Proeftuin Het Keunenhuis is de winaar van een Entree Award in de categorie Next Generation.

In de categorie Nest Generation gaat om de visie op de komende generatie horecamakers en eters; op hoe er horeca bedreven kan/gaat worden en hoe er gegeten kan/gaat worden door de next generation. De genomineerden zijn stuk voor stuk pioniers die voorop lopen door uitmuntend te koken met een eigen en vernieuwende visie, onafhankelijk van geldende trends. De pioniersvisie richt zich op ingrediënten, kooktechnieken, kookstijl, gastvrijheid en duurzaamheid. De winnaar is: Het Keunenhuis in Winterswijk. 

Jury oordeel 
Nel Schellekens, Nederlandse pionier in het ‘van-kop-tot-kont-koken’ en voormalig eigenares van restaurant De Gulle Waard in Winterswijk, begon dit jaar een bijzonder nieuw project in Winterswijk: Nel’s culinaire proeftuin Het Keunenhuis. Dit doet zij samen met haar man Henk den Herder en in samenwerking met Natuurmonumenten. Het proeflokaal is te vinden in de achterhuis van boerderij Het Keunenhuis. Gasten die zich hebben ingeschreven schuiven aan aan het kookaltaar waar Schellekens kookt van-kop-tot-kont. Maar gasten kunnen ook meekoken tijdens een workshop. De achterliggende veestal, met een bakkers- en slagersdeel, rijpcel en groente- en fruitkraam, worden namelijk gebruikt als kookschool. Het MEST (Maak En Smaak Theater) is een inspiratieruimte voor bijv. gastlessen en schoolklasseneducatie in de voormalige potstal/mestplaats. Volgens de jury biedt Nel Schellekens zicht op de toekomst van ‘het restaurant’. In haar eigen woorden creëert ze een micro-economie voor de directe omgeving, opdat het platteland niet verder leegloopt. En opdat de slagers, bakkers, keramisten etc. hun bestaan kunnen behouden, waardoor ook weer andere bedrijfjes worden aangetrokken en de hele regio verlevendigt. De deelnemers van deze micro-economie helpt elkaar verder door bijvoorbeeld de verwaarding van minder courant voedsel en zelfs voedselafval dat Schellekens bewerkt via fermentatie, bierbrouwen, parfum maken etc. Die producten krijgen zo weer een verkoopwaarde en kunnen verkocht worden door de diverse bedrijfjes in de buurt. Ook doet Nel Schellekens aan jeugd- en volwasseneneducatie. Een overtuigende winnaar van Next Generation 2019!

Met dank aan: Sligro 

 

Artikel delen