Portret Floris Kemper van Kruisherenhotel
Floris Kemper is de nieuwe directeur-gastheer van het enige vijfsterrenhotel van Maastricht, het Kruisherenhotel Maastricht, lid van Design Hotels. Na een mooie carrière bij NH Collection in Amsterdam combineerde Kemper een nieuwe levensfase met een sprong naar het zuiden. Hij krijgt binnen Oostwegel Collection veel vertrouwen, waardoor zijn nieuwe werkplek echt als ‘zijn’ hotel voelt.
Tekst: Gerard Molenaar
De entree van het Kruisherenhotel is indrukwekkend. Hier komen design en historie samen. De ontvangst is hartelijk. Nadat de jas is aangenomen en de koffie geserveerd, komt Floris Kemper (34) zijn bezoek ophalen. Hij is net twee maanden directeur/gastheer als Entree hem bezoekt. Kemper oogt ontspannen en later in het gesprek blijkt waarom: dit hotel voelt voor hem als thuiskomen.
Voor we in gesprek gaan laat Floris Kemper graag ‘zijn’ hotel zien. Het 15e-eeuwse Kruisherenklooster met kerk heeft in de 19e en 20e eeuw onder meer dienst gedaan als munitiedepot, kazerne , Rijkslandbouwproefstation (later Landbouwhogeschool Wageningen) en repetitie- en opslagruimte voor Opera Zuid, maar werd in 2000 door de gemeente Maastricht overgedragen aan Camille Oostwegel (algemeen directeur/eigenaar Oostwegel Collection). In 2003 begon de verbouwing en op 1 september 2005 werd het Kruisherenhotel Maastricht officieel geopend. Sinds 2017 is het een vijfsterrenhotel, het enige van de stad én van Limburg. De kamers liggen in het voormalige klooster en de kamer die Kemper laat zien maakt duidelijk waarom dit een designhotel is.
Rode draad
In de carrière van Kemper vormen historie en gevoel voor gastvrijheid de rode draad. Hij begon destijds met glazen spoelen bij het Hotel de Bilderberg in Oosterbeek, bekend van de historische Bilderbergconferentie. “Daar raakte gastvrijheid me en werd duidelijk welke richting ik zou kiezen.” Veel later werkte hij bij NH Collection Barbizon Palace, waarvan de Sint Olofskapel, gebouwd in 1440, deel uitmaakt, maar ook Restaurant Vermeer*. Even later heeft Kemper zich mogen storten op de verbouwing en heropening van NH Collection Doelen (gebouwd in 1815 / herbouw 1883 tot Grand Hotel), waar keizerin Sissi en The Beatles ooit nog logeerden. “Dit was ook de plek waar Rembrandt oorspronkelijk de Nachtwacht voor heeft geschilderd, namelijk een afbeelding van de kloveniers schutters die hier oefenden en waar deze plek ‘Nieuwe Doelenstraat’ zijn naam aan dankt. En nu Kruisherenhotel Maastricht, een klooster dat net als de Olofskapel in 1440 werd gebouwd. Steeds hotels met een verhaal.”
Teamwork
Kemper zelf maakte in al die jaren een ontwikkeling door, die zijn gevoel voor het vak en voor gastvrijheid veranderde. “Destijds bij Bilderberg keek ik naar het mooie kantoor van de directeur en trok het aanzien me. Nu geniet ik van de beleving die je met goed teamwork kan neerzetten. Het gaat nu steeds vaker om dienend leiderschap. Als ik een idee heb, deel ik dat met mijn team om de uitvoering te bedenken, want daar wordt het altijd beter van. Destijds betekende gastvrijheid correct en formeel; alles tot in de puntjes geregeld, met afstand tot de gast, met uitzondering van de directie, die wel met gasten in gesprek ging. Nu betekent gastvrijheid voor mij en voor ons als hotel dat de gast zich moet thuis voelen”, zegt hij. En dan komt Kemper met de essentie van zijn gastheerschap. “We willen een thuis zijn, ver van huis. Vroeger ging het om gastronomisch onderscheidend zijn, maar tegenwoordig koken mensen thuis al goed en gaat het in de breedste zin van het woord om aandacht geven. Wij hebben tijd voor mensen in een wereld die geen tijd meer heeft”, klinkt het bijna poëtisch. Op 60 kamers zijn er 72 medewerkers, exclusief housekeeping. Dat is veelzeggend. Er zijn altijd vijf medewerkers om gasten te verwelkomen. “Wij verkopen aandacht”, vat Kemper samen.
Leerschool
Kemper heeft een atypische weg afgelegd. Hij verliet de horeca tijdelijk om bedrijfskunde te studeren in Nijmegen, waar hij ook zijn vriendin ontmoette. Die opleiding biedt hem nu voordelen. Binnen NH Hotel Group vervulde hij verschillende functies, van assistent F&B manager tot adjunct-directeur. Hij leerde het meeste van de verbouwingen die hij binnen NH Hotel Group mocht doen en Kemper speelde daarbij ook een rol bij de rebranding van NH Collection. Dit was bij voormalig NH Barbizon, NH Doelen, een stukje F&B bij Krasnapolsky en het voormalige NH Atlanta Brussel, nu allemaal NH Collection hotels. Bij NH Doelen begeleidde hij als assistent-directeur de verbouwing en heropening als vijfsterrenhotel. Vervolgens mocht hij bij NH Collection Barbizon twee jaar lang gaan ’bouwen’ aan het vernieuwde hotel. “Dat was veel groter en als congreshotel ook complexer dan de verbouwing en herpositionering bij Doelen. Ik wil alles van A-Z doen en geen half werk leveren.” Hij leerde in die jaren wel dat perfectionisme zijn valkuil kan zijn en zegt hier tegenwoordig beter mee om te kunnen gaan. Nadat hij bij NH ook een managementprogramma had afgerond, was het tijd om de stap naar een functie als general manager te maken, een ‘eigen’ hotel. Binnen NH kwam er echter geen functie vrij die Kemper aansprak. Tijd om rond te gaan kijken.
Vaderschap
Na jaren hard werken aan een carrière, met mooie ervaringen in Amsterdamse tophotels, kwam er een grote verandering in zijn privéleven. “Mijn vriendin raakte in verwachting en dat bracht haar op een punt dat ze dichter bij haar familie wilde wonen, zeker ook doordat ik veel van huis ben. Toen onze dochter werd geboren veranderde er ook bij mij iets. Het deed veel met me dat ik vader werd. Als je thuiskomt en je dochter in je armen hebt, wordt een cv toch minder belangrijk. Je kunt dan geen energie meer steken in zaken waarin je niet gelooft. Ik stelde mezelf de vraag: waar krijg ik energie van? Ik zag de vacature van Oostwegel Collection en daarin kwam alles samen: werken in Limburg, waar mijn schoonfamilie woont, een functie als directeur/gastheer met veel vrijheid en weer een locatie met een mooi verhaal.”
Familiebedrijf
Na gesprekken met Camille Oostwegel was het voorgevoel goed. “Ik was benieuwd hoe het zou zijn om voor een familiebedrijf te werken en het is me niet tegengevallen. Ik krijg veel vrijheid en een verantwoordelijkheid die verder gaat dan operational expenses. Dat is mede te danken aan mijn opleiding bedrijfskunde. Het voelt als mijn hotel. Ik omarm hier alles. En als er overleg nodig is, bel ik even en heb ik meteen antwoord. Bij een grote keten duurt het soms weken voor je antwoord krijgt.”
De verschillen met zijn Amsterdamse werkplekken, toch ook tophotels, zijn groot. “In Amsterdam moest ik vaak uitleggen wat in mijn ogen gastvrijheid is; hier zit het in de genen. De Limburgse gastvrijheid voelt goed. Het is een fijne plek om te werken. Het is allemaal persoonlijker en men is hier gewend om de tijd voor elkaar te nemen. Dat zie je ook binnen het team. Ik word hier heel erg blij van.”
Directeur maar ook Gastheer
Het is Kemper aan te zien dat hij zich als een vis in het water voelt. Zijn transparante kantoor biedt zicht op de receptie, lobby en het restaurant, maar het liefst zit hij daar zo weinig mogelijk. “Een goede manager zit niet alleen achter zijn pc. Ik wil een manager zijn die energie brengt. Leading by example is mijn uitgangspunt. Omdat ik alle facetten binnen de hotellerie wel heb gezien, kan ik met iedereen levelen en dat vind ik belangrijk. Ik wil veel in het hotel te vinden zijn, ook om met gasten te spreken. Ik heb focus én tijd. Een goede general manager is gastheer bij uitstek. Die klik heb ik met de familie Oostwegel.”
Tips
Kemper heeft nog wel een tip voor hotelschoolstudenten met ambitie: “Als je GM wilt worden, moet je onderaan beginnen en alles omarmen en snappen. Veel studenten van de hotelschool voelen zich daarvoor te goed. Ze willen achter een pc zitten. Maar je moet juist in het hotel te vinden zijn en alle functies kennen. Dat aansturen kan alleen als je ze zelf hebt gedaan.” Als enige 5*-hotel van Maastricht moeten Kemper en zijn team zichzelf uitdagen. “We zijn al langer een designhotel, maar sinds de vijfsterrenclassificatie zijn de verwachtingen van onze gasten alleen maar hoger geworden. Nu Design Hotels is aangesloten bij Marriott verwacht hij meer exposure wereldwijd. “En we willen de verwachtingen van onze gasten blijven overtreffen. Dat is mijn ambitie. Die uitdaging ga ik met mijn hele team aan.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen