Moa Moa in Amsterdam: eigentijdse tiki-bar
Met Moa Moa in Amsterdam combineren eigenaren Chris Maingard en Dave Mulder hun keuken- en cocktailervaring in een tropisch concept. Het draait allemaal om drie pijlers: kip, sushi en cocktails. In februari ging Moa Moa los op de hoofdstekelijke bezorgmarkt, en nu zijn dan echt de deuren open voor publiek.
Moa Moa: rotisserie-kip, creatieve sushi, tiki-cocktails en bijzondere drinks
Dave Mulder en Chris Maingard werkten samen in het American Hotel Amsterdam, waar ze al droomden van een eigen bar en restaurant. Maingard: “Een eigen zaak geeft zoveel vrijheid en ruimte voor creativiteit, dat is onbetaalbaar.” In december 2019 startten de mannen Passion Fruit Hospitality. Maar het bedrijf had zijn eerste consultancyklussen in menu-ontwikkeling en training nog maar net afgerond toen corona kwam. Wat te doen? Gewoon doorgaan, want toen de horeca in juni 2020 weer stilletjes de deuren opende, vonden de twee de perfecte locatie voor een eigen zaak. Mulder: “Wat wij willen is mensen blij maken met onze passie: eten en drinken. We gingen nadenken over het concept en vroegen ons af: wat willen mensen in deze roerige tijd? Comfortfood! Zo kwamen we op rotisserie-kip, creatieve sushi, tiki-cocktails en bijzondere drinks. We kunnen in Moa Moa al onze gezamenlijke skills, ervaring en wijsheid kwijt.”
Moa Moa is een eigentijdse tiki-bar
Mulder en Maingard omschrijven het tiki-element als de fun factor die mensen de werkelijkheid doet ontvluchten. “Tiki verbindt alle elementen binnen ons aanbod, het maakt van Moa Moa een eigentijdse tiki-bar, met een smeltkroes van Amerikaanse, Puerto Ricaanse, Hawaïaanse, Polynesische en Japanse invloeden”, legt Mulder uit. “Ons concept kun je omschrijven als een restaurant-bar waar een tropische vibe hangt, met vernieuwende sushi-rolls, kip van de houtskoolgrill, fun-cocktails en een geweldige sfeer. We zijn supertoegankelijk, en leveren tegelijkertijd eten en drinken van hoge kwaliteit tegen eerlijke prijzen.” Maingard, een chef met Zuid-Afrikaanse roots, knikt instemmend. Met zijn lange staat van dienst weet hij heel goed wat hij wel en niet wil met Moa Moa. Hij vult aan: “We hebben een plek gecreëerd waar iedereen kan ontspannen, lol kan hebben en zichzelf kan zijn. We zijn er bewust voor iedereen: van 25 tot 75, voor de buurt, voor arm en rijk.” Mulder vervolgt: “Het design van Moa Moa komt van onszelf, met de cocktailbar van bamboe als eyecatcher. Verder houden we het design tiki, dus veel totems en alles in een tropische vibe.” De kleurige houten tafels en stoelen komen van hergebruikte Indonesische visboten en passen goed bij het concept. Maingard: “En later vullen we heel de ook zaak met hangplanten, dat wordt echt tof.”
Hit in het Vondelpark
Uiteraard spelen cocktails en andere huisgemaakte dranken een belangrijke rol. Mulder vertelt over de bar: “Ons drankassortiment en de stijl van cocktails is vooral rum-based en bevat (tiki)-klassiekers met een eigen twist. Verder maken we eigen non-alcoholische dranken, zoals de Purple Butterfly Ice Tea en Coconut Ginger Ice Tea. Voor het bezorgen hebben we gekozen voor meer herkenbare cocktails, denk aan een Pornstar- en Espresso Martini. Daar is in deze markt veel vraag naar. Onze signature, de Pandan Pina Colada, is als take-away en delivery cocktail razend populair. Deze wordt gemaakt met de allerbeste spirits, vers ananas- en limoensap, en geserveerd in een uitgeholde, bevroren ananas. Echt een hit in het Vondelpark op warme dagen.” Leuk weetje: in deze cocktail zitten de Nederlandse likeuren Bandoeng 22 pandanlikeur en SAU Spirits, die – net als Mulder – Indonesische roots hebben. Ook met andere, lokale craft spirits als Bakers Best genever en de populaire Nederlandse Gin 1689 werkt de bar nauw samen.
Gunfactor
Omdat Moa Moa geen COVID-steun krijgt, kunnen ze alle support en geldstromen gebruiken. “Natuurlijk doet dit – een zaak ontwikkelen en openen tijdens een pandemie – wat met je nachtrust. Maar je moet gewoon zorgen dat je droom geen nachtmerrie wordt. Zo is het ons gelukt om de bezorgingen rendabel te krijgen”, legt Mulder uit. “Waarbij het zeker scheelt dat we alle bezorgingen zelf brengen. Ook richten we ons actief op de cateringmarkt, waar mooie kansen liggen. Hoewel het dus geen gemakkelijke tijd is, staan we er allebei positief in. Gelukkig staat de buurt achter ons, ze gunnen het ons. Het contact is heel sterk.” Het terras is inmiddels geopend en loopt goed, en ook binnen is de zaak tot leven gekomen. “We zijn zelfs trending als een van de beste sushi-restaurants van de stad; we proberen ons te onderscheiden met service, kwaliteit en snelheid. Het kan vanaf nu alleen maar beter worden.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen