KHN: 'Aantrekken personeel thema van 2019'
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) presenteerde zojuist – tijdens de start van de vakbeurs Horecava - de resultaten van een onderzoek onder bijna 1000 horecaondernemers naar hun toekomstverwachtingen voor 2019.
Van de bijna 1000 horecaondernemers die deelnamen aan het onderzoek, geeft 72% aan dat zij 2019 met veel vertrouwen tegemoet zien. 58% van hen gaat voor groei van zijn/haar horecabedrijf en 61% ziet concrete kansen om die groei te bewerkstellingen.
Concrete plannen
97% van de horecaondernemers heeft concrete plannen of in ieder geval voornemens om in 2019 nieuwe activiteiten op te pakken of bestaande uit te breiden. Dat doen ze door onder andere te investeren in training van personeel, meer online activiteiten, aandacht voor duurzaamheid en gezonde voeding en door extra medewerkers aan te trekken.
Zorgen over voldoende personeel
Uit het onderzoek blijkt ook dat horecaondernemers ook een aantal uitdagingen zien. Op de vraag waar zij ’s nachts wakker van liggen, geeft 50% aan het tekort aan personeel en 34% het te grote aanbod van horeca in hun stad of dorp. Ondanks een omzetstijging, kan de omzetstijging per bedrijf minder zijn. Daarnaast zien zij blurring met alcohol als een bedreiging.
Acties om personeel te vinden en te behouden
De helft van alle horecaondernemers ziet het tekort aan personeel dus als een bedreiging voor zijn/haar bedrijfsvoering. Het zoeken, vinden en behouden van voldoende goed gekwalificeerd personeel is daarmee dé uitdaging voor 2019. Uit het onderzoek blijkt dat horecaondernemers al veel acties doen op dit gebied. Ondernemers betalen meer loon, zetten in op flexibele werktijden en bieden leerwerkplekken aan. Ze kijken vooral intern hoe ze zaken beter kunnen regelen. In mindere mate kijkt men naar het inhuren van zzp-ers, uitzendkrachten of het aantrekken van werknemers uit het buitenland..
Inzetten op werven en behoud medewerkers
Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: “Ik ben blij dat horecaondernemers de toekomst met veel vertrouwen tegemoet zien. Ik herken ook de punten van zorg die naar voren komen uit het onderzoek, waaronder met name de krapte op de arbeidsmarkt. Daarom is en blijft dit één van de speerpunten van KHN. We zetten in op meer instroom bij horecaopleidingen en goede stages, maar inspireren onze leden ook op het gebied van het aantrekken en behouden van medewerkers. Als we er tegelijkertijd voor kunnen zorgen dat én meer mensen kiezen voor een horeca-opleiding én meer mensen in de horeca gaan werken én dat er minder mensen onze branche verlaten, hebben horecaondernemers nog meer kans om hun ambitie om te groeien en kansen te pakken, te realiseren.” Om dit voor elkaar te krijgen, liet KHN tijdens de persconferentie weten op 21 mei een Nationale Horecadag te organiseren.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen