Alcoholvrij niet meer weg te denken van kaart
De populariteit van 0%-dranken stijgt ieder jaar. 4 experts geven tips voor op uw terraskaart. “Van een gin-tonic zonder alcohol kijkt niemand dit jaar nog vreemd op.”
Tekst Elle Smolders
Alcoholvrije dranken zijn in trek en worden steeds populairder, zeker bij twintigers en dertigers. Alcoholvrij bier is ingeburgerd, luidde de titel van het Nationaal Bieronderzoek in 2017 zelfs. Marktonderzoeksbureau Nielson meldde vorig jaar bovendien dat supermarktklanten in 2018 vaker alcoholvrije wijn kochten dan voorheen. “Steeds meer consumenten kiezen tegenwoordig voor een verantwoorde levensstijl”, beaamt horeca-expert en -trainer Wouter Verkerk. “Ze eten niet meer elke dag vlees en gaan bewuster om met alcohol. Ik gebruik vaak de omschrijving ‘van gieten naar genieten’. Liever één mooi glas, dan 6 glazen zonder nadenken.” De horecagast kiest dan ook vaker voor non-alcoholisch, minder suikers en laag in calorieën. Verkerk: “Gasten zijn op zoek naar gezonde, lekkere alternatieven voor bier of wijn. En daar willen ze best geld aan besteden. Zelf begin ik een avond in een restaurant tegenwoordig óók graag met een goede alcoholvrije cocktail. Kom dus met een kwalitatief beter en bréder assortiment dan een maltbier of cola.”
Alcoholvrije wijn
Met het terrasseizoen in aantocht lijkt het dus niet onverstandig het assortiment 0.0 nog eens onder de loep te nemen. Denk bijvoorbeeld eens aan alcoholvrije wijn. Volgens André Koopman, national accountmanager out-of-home bij wijnimporteur LFE, is de smaakbeleving van alcoholvrije wijn lichtvoetig, zeer toegankelijk en nodigt het uit voor een tweede en derde glas op een zonnig terras. “Het product dat 40 jaar geleden niet meer was dan druivensap in een wijnfles, heeft een grandioze slag gemaakt. In de alcoholvrije wijnen is, net als bij bieren, een echte revolutie gaande. De smaak en beleving worden door innovatieve procedés ieder jaar nóg beter. Het bekende Duitse Schloss Wachenheim maakt echt goede alcoholvrije chardonnays, cabernet sauvignons en sauvignon blancs. Of alcoholvrije mousserende wijnen; de witte Light Live Sparkling (vanaf 1 april: Vini Vici) is bijna niet van ‘echt’ te onderscheiden.” Inmiddels heeft elke supermarkt, tot de Aldi aan toe, een assortiment alcoholvrije wijnen in de schappen staan, weet Koopman. Hij verbaast zich dan ook over de afwezigheid ervan in de horeca. “De klant in de supermarkt is de gast in de horeca, maar in restaurants en cafés staat alcoholvrije wijn echt nog in de kinderschoenen. De horeca lijkt de signalen en behoeften uit de markt nog niet op te pikken. Alcoholvrij is geen trend. Het is een blijvende verandering.”
Laag-alcoholisch bier
Daar is Rick Kempen van importeur Bier&cO het mee eens: “De trend zal in volle vaart doorrazen.” Over de categorie bier zegt hij: “Zowel brouwers als bierdrinkers vinden het spannend en een smakelijke aanvulling op het bestaande assortiment. Perfect voor op het terras! Naast alcoholloos pilsener zijn er inmiddels ook laag-alcoholische stout, Hefeweizen, India Pale Ale, Spéciale Belge, hoppig blond, Pale Ale en witbier beschikbaar en het aanbod neemt alleen maar toe. Verstandig genieten in de volle zon en heerlijk te combineren met bijvoorbeeld de lunch: voor wie nog een heel programma voor zich heeft is dit een welkome en smaakrijke optie voor op het terras.”
Alcoholvrije spirits
Een andere categorie die flink stijgt in populariteit is die van de alcoholvrije spirits. Bartender Daryl Lieuw-On, die tijdens de Entree Awards bekroond werd tot Best Bartender 2017 en binnenkort zijn eigen bar in Rotterdam opent, ziet volop mogelijkheden voor op de terraskaart: “Er zijn inmiddels zelfs kant-en-klare producten die je kunt gebruiken als basis in een alcoholvrije cocktail”, vertelt de bartender. Handig, want met een vol terras is snel werken een must. “Een product als Seedlip, een gedistilleerde non-alcoholische spirit, zie ik in 2019 nóg belangrijker worden in de horeca. Van een gin-tonic zonder alcohol kijkt niemand dit jaar nog vreemd op. Er komen bovendien steeds meer nieuwe, verrassende frisdranken op de markt. Daar kun je eenvoudig je eigen draai aan geven om er een zomerse alcoholvrije cocktail van te maken. Zo varieer ik graag met tonic of gingerale, waar ik wat citrus en siroop aan toevoeg om het drankje wat meer bite te geven. En wat te denken van een gembershot met een beetje munt en bruiswater, eventueel met een schijfje sinaasappel of citroen erbij? Dat geeft een enorme kick en is nog gezond en verfrissend ook.”
Perfect serve
Lieuw-On noemt daarmee meteen een belangrijke nieuwe smaakmaker: gember. Een trend die begon met versegemberthee - supermarkten zien de verkoop van stukjes gember nog ieder jaar stijgen - heeft zijn weg inmiddels vervolgd naar gemberlimonades en -bier. De drankjes zijn zowel verfrissend als pittig, waardoor gasten toch het gevoel hebben alcohol te drinken, en vormen een gezond alternatief voor suikerhoudende frisdranken. En ook díe spelen in op het 0.0-succes. Zo kwam Coca-Cola afgelopen jaar met Fuze Tea, een verantwoord drankje met weinig calorieën, dat een groot succes bleek. Met de introductie van FÏNLEY serveert het merk sinds 2017 bovendien een ‘frisdrank voor volwassenen’; een minder zoet en scherper drankje, speciaal voor alcoholvrije avonden uit. Begin dit jaar introduceerde FÏNLEY 4 nieuwe smaken: Bitter Lemon, Tonic, Tonic Zero en Ginger Ale. “Met FÏNLEY spelen we in op de groeiende vraag naar drankjes met een minder zoet smaakprofiel”, vertelt Joost Dijkstra, senior portfolio manager bij Coca-Cola European Partners Nederland. “Tegelijkertijd merken we een groeiende vraag naar beleving en variatie. Die bieden we in de vorm van een ‘perfect serve’: serveer het drankje met veel ijs en een mooie bijpassende fruitgarnering in een speciaal ontwikkeld glas.” Bestelt uw gast op het terras een ‘gewone’ frisdrank? Juist dán kunt u ook wat extra’s doen met een ‘perfect serve’: vul het glas voor een derde met ijs, draai het in een hoek van 45 graden, schenk in, voeg een schijfje citroen toe en … serveer met een glimlach!
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen