Stoked! Nieuwe craftlager uit Bergen
Craftlagers zie je overal opduiken. Kleinere brouwers hebben lager ontdekt, maar geven er een eigen draai aan. Zo ook de mannen achter het merk Stoked. Ze boeken lokaal al succes met hun ‘kellerbier’.
Een marketeer (Pieter Vader), een piloot én brouwer (Dustin Paul), een ICT-ondernemer (David Stomph) en een tandtechnicus/meubelmaker (Ruben Paul). Dat is het bonte gezelschap achter het biermerk Stoked. Eerst maar eens die naam. Stoked? Het is een term die in de surfwereld gangbaar is en surfen doen de vier vrienden ook. “We zijn ‘stoked’ van het brouwen van bier,” zegt Pieter, die verantwoordelijk is voor de marketing. En dat in de zin van: opgewonden, euforisch. “Wie Engels spreekt, begrijpt het.” Het merk is inmiddels wereldberoemd in Bergen.
De brouwers lieten dit voorjaar van zich horen en presenteerden hun bier als een Münchener Helles. Dat zal veel bierdrinkers niet zoveel zeggen en de mensen die wél het biertype Münchener Helles kennen, zouden misschien de wenkbrauwen fronsen. Kellerbier is een betere term: een ongefilterd, smaakvol en doordrinkbaar lagerbier. Die omschrijving is dan ook op Stoked van toepassing. De tweede batch is, na feedback van drinkers, iets aangepast. Wat blijf is een mooie ongefilterde lager die het in de horeca van Bergen goed doet.
Jullie zijn een start-up vol ambitie. Kunnen er iets meer over vertellen?
“Onze ambitie is om op korte termijn zo veel mogelijk afzetkanalen te realiseren. Liefst op tap, omdat dit de beste prijs/kwaliteitsverhouding geeft. Bottelen kost toch relatief veel geld. Last but not least: tapbier is ook gewoon lekkerder en past bij wat wij voor ogen hebben. Vers, lokaal gebrouwen bier. We focussen ons in eerste op regio Bergen en Alkmaar (inclusief Egmond, Schoorl), maar denken ook breder aan locaties waar het Stoked gevoel goed tot zijn recht komt. Strandpaviljoens, surfclubs, skatebanen. You name it. In juli gaan we mee met het bierabonnement van Beernami. Daarnaast dromen we natuurlijk ook op de wat langere termijn van een kroeg of een brewpub en landelijke dekking. Heel Nederland Stoked!”
Een brouwer die ook in Vietnam heeft gebrouwen. Hoe zit dat?
“Tijdens mijn 3-jarig verblijf in Danang, Vietnam, ben ik eigenaar geweest van een bar”, zegt Dustin. “Hier ben ik in contact gekomen met een meesterbrouwer uit Duitsland die voor grote brouwerijen in Azië werkt, zoals Heineken. Samen met die meesterbrouwer zijn wij rond de tafel gaan zitten om een bier te ontwikkelen in Vietnam. De bar in Vietnam is na introductie van het bier in een versnelling gegaan. Het bier was niet aan te slepen en is tot de dag van vandaag nog steeds een groot succes, niet alleen in Da nang, maar ook in Hanoi en Saigon.”
Julie hebben voor lager gekozen. Waarom?
“We willen vooral een heel smaakvol maar toch lekker doordrinkbaar bier maken”, zegt Pieter. “Het is uiteraard vechten om er tussen te komen, maar we merken als we eenmaal ergens op tap verkrijgbaar zijn, de omloopsnelheid ook erg hoog is. Kortom, we denken een gat in de markt gevonden te hebben door ons 100% te focussen op craft lager. Er zijn al zoveel IPA's, Blond Bieren etc dat we ons hier niet in kunnen onderscheiden.
Gaan jullie alleen lagers brouwen?
“Jazeker, dit is wel de bedoeling, maar zeg nooit nooit. We hebben inderdaad een hele mooie corerange voor ogen. We werken nu aan een Zoigl-type. Hier hebben we echt hele gave plannen, maar ik kan daar nog niet teveel over verklappen. Bovendien zijn we het recept nog aan het tweaken. We hebben onlangs een extra unitank bijgekocht voor ons brouwlab, zodat we nog intensiever onze recepten kunnen ontwikkelen. Dustin heeft al 2 jaar aan de unflitererd lager gewerkt om helemaal goed te krijgen. Ook hebben we batch 2 aangepast. Dustin zweert eigenlijk bij vloeibaar gist, maar omdat onze huurbrouwer Huttenkloas zelf daar geen ervaring mee had en droge gist bovendien ook een stuk goedkoper is, hebben we batch #1 gebrouwen met droge gist. Batch #2 is gebrouwen met vloeibare gist. Doel is en blijft een zo lekker mogelijk bier brouwen, dat aromatisch is met een lekker mondgevoel.”
Krijgen jullie leuke reacties op dit eerste bier?
“Ja, we krijgen heel veel enthousiaste reacties. Professionals zijn zeer verrast over de kwaliteit van ons bier en over het feit dat we hier mee zijn begonnen. Eigenlijk is de brouwer al vijf jaar bezig. Consumenten vinden het vooral een heel smaakvol bier: zacht, aromatisch, milde bitter en volgens sommige een licht zoetje. Het bier is vijf weken gelagerd en ongepasteuriseerd.”
Bij een klassiek Duitse biertype verwacht je een klassiek etiket, maar dat kun je van jullie etiket niet zeggen. Een bewuste keuze?
“Jazeker. We zijn allemaal surfers en super enthousiast. We willen ons niet perse als surfmerk neerzetten, maar wel als een no-nonsense merk. De uitstraling is ietwat retro vinden wij zelf.”
Brewpub
Het eigen brouwlab is de thuishaven. Als het bier hier naar tevredenheid uit komt, gaan de vier mannen van Stoked naar brouwerij Huttenkloas in Albergen om de grotere batches te brouwen. De grote droom is een eigen brewpub. Maar alles op z’n tijd. “We doen bijna alles zelf, naast onze andere werkzaamheden. Het POS-materiaal dat we zelf maken is ook craft en is de verantwoordelijkheid van Ruben. ICT-er David verzorgt de website met webshop. Dustin ontwikkelt de bieren en ik doe de marketing en dat doe ik hands-on. Liefst maak ik per batch een marketingplan. We brengen ook zelf de fusten naar de horeca.”
Inmiddels is er 33.000 liter ingepland in het productieschema. Stoked heeft ook een eerste stap gezet in Alkmaar, waar De Binnenkomer het bier op tap heeft. . “We zitten z tussen de prijs van standaardpils en speciaalbier in. We merken ook dat we een gunfactor hebben. We zien trouwens het liefst dat mensen ons bier van het fust drinken, want dan smaakt het helemaal zoals we het hebben bedoeld.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen