Nederlanders besteedden het afgelopen jaar € 1,1 miljard bij koffie- en lunchketens in Nederland. De gemiddelde besteding per bezoek is € 15. Nederlanders gaven het meeste uit bij lunchrooms zoals Anne & Max (€ 28) en het minste bij ketens waar bezoekers voornamelijk eten of drinken afhalen. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
Nederlanders spenderen gemiddeld € 15 per bezoek aan een koffie- of lunchketen. Dit is de totale rekening voor het hele gezelschap. In de afgelopen twaalf maanden bezochten Nederlanders 76,3 miljoen keer de grootste koffie- en lunchketens in Nederland. Hiermee komt de totale besteding op € 1,1 miljard. Bij acht ketens is de gemiddelde besteding hoger dan het gemiddelde van de markt.
De gemiddelde besteding bij Anne & Max (€ 28) en Brownies & downies (€ 28) is het hoogste van alle ketens. Bagels & Beans volgt met een gemiddelde besteding van € 24. Bezoekers besteden dus meer bij lunchrooms dan bij ketens die zich voornamelijk focussen op koffie.
De gemiddelde besteding is het laagste bij ketens waar bezoekers relatief vaak hun bestelling afhalen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Julia’s (€ 7) en Dunkin’ (€ 11). De gemiddelde besteding per bezoek is ook lager bij koffiezaken zoals D.E. Café (€ 12) en Starbucks (€ 12).