€1,1 miljard besteed bij koffie- en lunchketens afgelopen jaar

Koffiemachine

€1,1 miljard besteed bij koffie- en lunchketens afgelopen jaar

Nederlanders besteedden het afgelopen jaar € 1,1 miljard bij koffie- en lunchketens in Nederland. De gemiddelde besteding per bezoek is € 15. Nederlanders gaven het meeste uit bij lunchrooms zoals Anne & Max (€ 28) en het minste bij ketens waar bezoekers voornamelijk eten of drinken afhalen. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Gemiddelde besteding

Nederlanders spenderen gemiddeld € 15 per bezoek aan een koffie- of lunchketen. Dit is de totale rekening voor het hele gezelschap. In de afgelopen twaalf maanden bezochten Nederlanders 76,3 miljoen keer de grootste koffie- en lunchketens in Nederland. Hiermee komt de totale besteding op € 1,1 miljard. Bij acht ketens is de gemiddelde besteding hoger dan het gemiddelde van de markt.

Meeste besteed bij lunchrooms

De gemiddelde besteding bij Anne & Max (€ 28) en Brownies & downies (€ 28) is het hoogste van alle ketens. Bagels & Beans volgt met een gemiddelde besteding van € 24. Bezoekers besteden dus meer bij lunchrooms dan bij ketens die zich voornamelijk focussen op koffie.

Besteding-Koffie-Lunchroom-Ketens-Nederland
Besteding bij koffie- en lunchroomketens in 2023

Minder besteed bij afhalen

De gemiddelde besteding is het laagste bij ketens waar bezoekers relatief vaak hun bestelling afhalen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Julia’s (€ 7) en Dunkin’ (€ 11). De gemiddelde besteding per bezoek is ook lager bij koffiezaken zoals D.E. Café (€ 12) en Starbucks (€ 12).

Artikel delen