15 Limburgse horecabedrijven strijden om Horeca Inspiratie Trofee

Entree Magazine Header Horeca Inspiratie Trofee
Tags: events

15 Limburgse horecabedrijven strijden om Horeca Inspiratie Trofee

In Limburg zijn sinds donderdag 25 augustus vijftien horecabedrijven verwikkeld in de eindstrijd om de Horeca Inspiratie Trofee 2022. Het betreft een nieuwe prijs die in het leven is geroepen om – na de moeilijke jaren die achter ons liggen – de innovatiekracht van de Limburgse horeca een extra impuls te geven. 

 

De uitreiking van de eerste Horeca Inspiratie Trofee vindt plaats op 10 oktober tijdens het Limburg Culinair Gala, inmiddels een vast onderdeel van BBB Maastricht, de oudste culinaire vakbeurs van Nederland. De vakjury bestaat uit ervaren mensen uit de horecabranche en enkele bekende Nederlanders, onder leiding van juryvoorzitter Wim Dupont.

Oordeel publiek

De vijftien finalisten worden de komende week bezocht door leden van het organisatiecomité. Vanaf eind augustus mag het grote publiek dit aantal via een stemronde terugbrengen tot vijf. Deze laatste overgebleven kandidaten worden op maandag 10 oktober beoordeeld door een vakjury. De winnaar wordt tijdens het Limburgs Culinair Gala in het zonnetje gezet.

De Horeca Inspiratie Trofee (HIT) is een initiatief van de Hospitality Synergy Group, het overkoepelende bedrijf van ondernemer Charles van Goch (bekend van onder andere horeca-uitzendbureau Mise en Place), en een aantal andere prominente spelers in de Limburgse gastvrijheidsbranche.

Economisch belang

Het is de bedoeling dat de Horeca Inspiratie Trofee jaarlijks wordt toegekend aan een Limburgs horecabedrijf dat buitengewoon goed presteert binnen een bepaald thema dat elk jaar opnieuw wordt vastgesteld. Dit jaar draait alles om de uitdaging waar nagenoeg alle horecaondernemers in deze moeilijke tijden mee te maken hebben: het binnenhouden van hun medewerkers. De winnaar krijgt een inspiratiecheque ter waarde van 5000 euro, die naar eigen goeddunken kan worden besteed aan teambuilding, training of incentives. Om het belang van de prijs voor de Limburgse economie te onderstrepen, heeft ook het Limburgs Instituut voor Ontwikkeling en Financiering (LIOF) zich achter het initiatief geschaard. De ontwikkelingsmaatschappij heeft voor het project een toerisme-innovatievoucher beschikbaar gesteld.

"Het is een mooie mix geworden."

Onafhankelijk juryvoorzitter Wim Dupont, die namens Hospitality Synergy Group toeziet op het verloop van de wedstrijd, is tevreden over de selectie die de leden van Les Amis GastrEUnomiques via een eerste stemronde hebben gemaakt. "Het is een mooie mix geworden. Een goede afspiegeling van de Limburgse horeca. Alles zit erbij: een hotel, een hotelgroep, restaurants, eetcafés, maar ook het kroegje op de hoek. Eén ding hebben ze gemeen en dat is dat ze allemaal een bijzondere methode hebben als het gaat om het ‘binnenhalen, binden, boeien en behouden’ van medewerkers, iets wat uiteindelijk ook gezien wordt – en wordt gewaardeerd – door de gasten.”

De 15 geselecteerde bedrijven

  • Aon 't Bat @ Eijsden
  • Brasserie Nieuw Ehrenstein @ Kerkrade
  • C-Group @ Kuringen-Hasselt
  • De Heere van Meijel @ Meijel
  • Dormio @ Maastricht/Valkenburg
  • Gerardushoeve @ Epen
  • Harry's @ Maastricht
  • Boscafé 't Hijgend Hert @ Vijlen
  • Kasteel Eyckholt @ Roosteren
  • Kasteel Limbricht @ Limbricht
  • Mr. Jigs Hotel @ Venlo 
  • Onglet @ Maastricht
  • Restaurant E11F @ Panningen
  • Smaak & Vermaak @ Heerlen
  • Toko Bopp @ Geleen
Artikel delen