6 problemen die restaurants ervaren bij maaltijdbezorging én de oplossing
Hoewel het opstarten van een bezorgservice zeker de moeite waard is, brengt maaltijdbezorging wel een aantal pijnpunten met zich mee. Deliverect zet zes veelvoorkomende problemen bij food delivery op een rij en laat zien hoe je ze kunt oplossen.
Probleem #1:
Je verliest veel tijd omdat je online bestellingen manueel moet overtypen in je kassasysteem
Deze taak zorgt voor een vertraging in de orderflow en het vertraagt de levertijd aanzienlijk. Een ander probleem met het manueel intypen van orders is dat dit heel foutgevoelig is. Fouten in de bestelling van de klant leiden onvermijdelijk tot klachten, frustratie en verlies van omzet en vervolgaankopen.
De oplossing
Door het online bestelproces te automatiseren, vermijd je het potentiële risico op fouten en maak je meer tijd vrij voor je medewerkers die ze kunnen investeren in de gasten in het restaurant. Door online bestellingen automatisch naar jouw kassa te sturen en af te drukken in de keuken, verloopt het hele proces veel efficiënter.
Probleem #2:
Je hebt tientallen tablets op je toonbank staan omdat je met meerdere maaltijdbezorgers samenwerkt
Per bezorgpartner krijg je een tablet, die zijn eigen kenmerkende notificatiegeluidjes en bestelbonnen heeft. De constante notificaties van de verschillende toestellen leidt je zaalpersoneel af. Je moet alle inkomende bestellingen accepteren en bijhouden terwijl je jouw restaurant beheert.
De oplossing
Gelukkig kan dit probleem eenvoudig aangepakt worden door je bezorgplatformen te integreren in je kassasysteem. Deliverect trekt al je online bestellingen binnen en stuurt ze door naar je kassasysteem en de printer in de keuken.
Probleem #3:
Je menu beheren op meerdere platformen neemt uren van je tijd in beslag
Het aanmaken en up-to-date houden van online menu's op verschillende platforms kan urenlang in beslag nemen. Je moet namelijk meerdere menu's opstellen voor elk leverplatform, en als je een prijs of artikel wil aanpassen, dan moet je een verzoek indienen bij de bezorgpartner in kwestie.
De oplossing
Gelukkig is het mogelijk om vanuit één plaats eenvoudig en efficiënt menu's te beheren voor meerdere locaties en verkoopkanalen. De software van Deliverect omvat een eenvoudige menu builder die je toelaat om menu's aan te maken, te dupliceren en te automatiseren, en ze bovendien naar meerdere kanalen te pushen.
Probleem #4:
Je voorraadbeheer houdt geen rekening met online bestellingen
Voorraden beheren wordt wel heel ingewikkeld als de software in je kassasysteem geen rekening houdt met je online verkoop. Een klant die zijn favoriete gerecht online wil bestellen, maar niet terugvindt in je menu, zal het gewoon ergens anders bestellen.
De oplossing
Veel moderne kassasystemen bevatten al software voor voorraadbeheer, maar om te synchroniseren met online verkoopplatformen moeten restaurants een kassakoppeling hebben. Realtime voorraadgegevens zijn de enige manier om een correcte productbeschikbaarheid te garanderen.
Probleem #5:
Je voldoet niet aan de BTW-regelgeving omdat online bestellingen niet in je kassa zitten
Overal ter wereld zijn horecabedrijven onderworpen aan fiscale regels. Alle inkomsten moeten geregistreerd worden om te voldoen aan de BTW- vereisten. Daarvoor moet je alle bestelbonnen in je kassasysteem invoeren om wettelijk in orde te zijn.
De oplossing
Zowel ketens als individuele restaurants kunnen profiteren van de software van Deliverect om het online bestelproces te automatiseren, wat er vanzelf voor zorgt dat je fiscaal in orde bent.
Probleem #6:
De koeriers komen te vroeg
De klant die op zijn eten wacht krijgt vaak een trackinglink, die aangeeft dat de koerier de maaltijd heeft opgehaald, terwijl hij in realiteit nog steeds wacht in het restaurant. Dit kan leiden tot onjuiste veronderstellingen over levertijden, die op hun beurt weer leiden tot teleurgestelde klanten en slechte beoordelingen.
De oplossing
Veel bestel- en bezorgplatformen berekenen de geschatte levertijden van een restaurant op basis van de bestelgeschiedenis via het platform. Om er zeker van te zijn dat deze schattingen accuraat zijn, moeten restaurants hun bestelproces stroomlijnen, optimaliseren en consistent maken.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen