Een menukaart met gerechten op maat: de gast van nu vraagt er steeds vaker om. En met een reden. Gasten willen gerechten op hun eigen smaak en voorkeuren afstemmen. Daar kun jij als horecaondernemer je voordeel mee doen.
Je verkoopt al snel 30% meer als je je gasten met toppings, bijgerechten en extra’s hun maaltijd laat personaliseren. Moderne Mexicaanse klassiekers zoals taco’s, nacho’s en quesadillas zijn perfect om op allerlei manieren aan te passen aan de persoonlijke smaak van je gast. Daarom: 6 tips voor een kaart op maat die je omzet doet groeien.
Hoe kleiner de borden, hoe hoger de omzet. De gemiddelde rekening stijgt wanneer je eten serveert in meerdere kleine porties. Een lage prijs per gerecht maakt het voor gasten aantrekkelijker om meer te bestellen. Ze delen sneller baja vistaco’s, een portie nacho’s, krokante taquito’s en tex mex loaded fries, en besteden ongemerkt meer dan wanneer ze alleen een hoofdgerecht nemen. Dat is het succes van shared dining. Maar er zijn nog twee grote voordelen aan een kaart met kleine gerechten: je gasten zitten langer aan tafel en bestellen dus ook meer drankjes. En: doordat je onbeperkt kunt bestellen, schuiven ook gasten met een kleiner budget sneller bij je aan.
Laat je gasten zelf bepalen welke portiegrootte ze wensen! Bied salades, nacho’s en taco’s aan in een S-, M- of XL-variant. Of kies voor passende namen zoals Nachos Petitos, Nacho Bonanza en de Oh Dios Mío Que Colosal Nacho’s. Met de Santa Maria tortilla’s in maten van 15 tot 30 centimeter doorsnee heeft je keuken daar nauwelijks meer werk aan. Zo kan één bereiding dienen als snack, lunch of volwaardig hoofdgerecht.
Je moet nooit drinken op een lege maag, toch? Probeer gasten die alleen voor een drankje komen, te verleiden om er een borrelhap bij te nemen. Promoot pairings op je menukaart, zoals witbier met tostada’s en margarita’s met nacho’s en salsa. Die dranken passen mooi bij de citrussmaken van Mexicaans eten. En presenteer je upselling-aanbod met het woordje ‘omdat’. Dat leidt volgens onderzoek in 93% van de gevallen tot succes. Zélfs als je hier een gekke reden bij noemt. Probeer het eens uit met een zin als:
*Tekst gaat verder onder de foto
Horecagasten betalen met gemak 10 tot 110% meer voor een bijzondere smaakervaring. De makkelijkste manier om smaak toe te voegen aan een gerecht zijn toppings en sauzen, dus wees niet bang om een meerprijs te rekenen voor een romige guacamole of pittige kaassaus.
Met de smaakvolle sauzen, salsa’s en kruidenmixen van Santa Maria kost dit niet eens extra werk in de keuken. De handige cheddarkaassaus is zelfs koud te gebruiken en de chunky salsa serveer je zo uit de pot of geef je een eigen twist met verse koriander, stukjes ananas of wat zwarte bonen. En met de steakhouse rub, wat mayo en zure room maak je een razendsnelle aromatische dip.
Je krijgt steeds vaker vega(n) gasten, milieubewuste flexitariërs en fanatieke sporters in je zaak. Laat je gasten daarom niet alleen bepalen óf ze gegrilde kip of pulled pork willen, maar ook hoeveel. Je mag gerust € 2,50 vragen voor een extra portie pulled pork in een taco. Dat is bovendien goed voor je marge, want de proteïne is meestal het duurste onderdeel van je gerecht.
*Tekst gaat verder onder de foto
Stop met vaste menu's inclusief bijgerecht! Niet alleen kiezen je gasten liever zelf of ze hun burger met een gegrilde maiskolf of een portie friet willen eten, je omzet per bestelling gaat ook met 10 tot 15% omhoog wanneer ze zelf hun bijgerechten kunnen kiezen. Tip: maak een bijgerechten-fiësta van je kaart en laat je gasten hun eigen maaltijd samenstellen met nacho’s, quesadillas, guacamole en habanero-kaasdip.
Wil jij je omzet een boost geven? De 12 moderne Mexicaanse toppings, sauzen en salsa’s in het gratis receptenboek van Santa Maria zijn snel te maken, margerijk en perfect voor personalisatie.