Uit het onderzoek van Datlinq en LocalFocus/ANP blijkt dat koffie- en lunchzaken razendpopulair zijn. Binnen vijf jaar tijd is het aantal met 27 procent (!) gegroeid. Het aantal gespecialiseerde koffietenten is zelfs verdubbeld. Hoe kan dat?
In het onderzoek is een koffietent een zaak die een groot assortiment aan koffievarianten en lekkernijen heeft. Een lunchroom is een zaak waar mensen overdag broodjes en kleine maaltijden kunnen eten of afhalen.
In 2012 waren er 2.300 lunchtenten en 500 koffiezaken. In 2019 groeide het aantal koffie- en lunchrooms naar 3.900 en 1.400. In de provincie Utrecht was de toename het grootst met een stijging van 45 procent. Hierna volgen de provincies Zeeland en Gelderland.
Bron: Datlinq
In de coronaperiode sloten horecazaken meerdere keren. Toch groeide in die periode het aantal horecazaken. Zo ook de koffietenten en lunchrooms. Volgens econoom Katinka Jongkind is dit logisch te verklaren: “Iedereen werkte thuis en wilde natuurlijk een bak koffie of een broodje halen.” Daarnaast konden koffie- en lunchrooms het omzetverlies beperken, doordat klanten eten en drinken af konden halen. Ook de overheidssteun hielp horecazaken het hoofd boven water te houden.