Ad Schaap van De Beren-groep: 'Een succes maken van je restaurant is niet moeilijk'
Ad Schaap (58) is CEO van restaurantketen De Beren. Met 50 franchisevestigingen en 35 bezorgrestaurants draait hij een jaarlijkse miljoenenomzet, maar achteroverleunen is er niet bij. Integendeel. De Rotterdamse horecaondernemer gaat voor verdere groei, ook over de grens. Én hij opent in 2023 een nieuwe horecazaak met Won Yip in Amsterdam. “Ik kan me niet voorstellen dat ik niet meer zou werken.”
Tekst: Kristi Houtkamp
Foto’s: o.a. Pim Ras
“De top bereiken en denken dat je er dan bent, het is zo dom. Ondernemen is aanpakken, iedere dag opnieuw. Doe je dat niet dan glijd je heel snel weer van die berg af. Vandaag ben je de beste, morgen word je afgefakkeld. Zo werkt het.” Ad Schaap, horecaondernemer in hart en nieren. Sinds 1999 is hij directeur van De Beren-groep, een landelijke keten van restaurants en bezorgrestaurants in het middensegment, die al sinds 1984 bestaat.
Onder zijn leiding transformeerde De Beren van eetcafé naar restaurant en opende hij de ene vestiging na de andere. “Een succes maken van je restaurant is niet zo moeilijk hoor”, relativeert Schaap. “Zorg dat je beter bent dan je buurman, dat gasten tevreden weggaan en graag nog een keer terugkomen. Dat is alles.” De Beren-groep telt nu 50 restaurants en 35 bezorgrestaurants. “Heel Nederland bedekken met een De Beren-deken en dan richting Duitsland, dat is wat ik wil”, ontvouwt hij zijn plannen.
Moeilijke maanden
Groeimogelijkheden zijn er nog volop, vindt hij. “Maar ik zie ook de donkere wolken als het gaat om consumentenvertrouwen, energietarieven, inkoopprijzen, inflatie en arbeidskrapte. Voor (potentiële) franchisenemers is het een spannende tijd. En dan heb ik het nog niet eens over een eventuele nieuwe virusuitbraak en de gevolgen. Er komen moeilijke maanden aan, dat realiseer ik me heel goed. Dat heeft inderdaad z’n weerslag op ons groeimodel.” Aan stoppen of verkopen denkt hij niet.
“Hoewel de romantiek van het ondernemen in de horeca er door alle onzekerheid, maar ook door de toegenomen markteigenaar. Toen hij zag dat er in de horeca veel wetgeving, wel vanaf is, werk ik nog altijd graag. Ik werk al sinds mijn veertiende en ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik dat níet meer zou doen.” Realistisch is hij wel: “Natuurlijk moet je er wel toe doen. Zolang mijn bijdrage van belang is, kan ik door.” Dan: “Juist nu, nu die donkere wolken dichterbij komen, zoeken medewerkers naar houvast, naar leiderschap. Dáár ligt mijn verantwoordelijkheid als ondernemer. Nu moet ik er staan en anticiperen op wat er speelt.”
Keihard werken
Het bedrijf komt op de eerste plaats. “Altijd. Alles wat ik doe, doe ik voor het bedrijf. Noem het een verslaving. Een ander springt voor die ultieme kick uit een vliegtuig, ik voel de adrenaline bij iedere zakelijke uitdaging.” Het is kenmerkend voor de man die zich al op jonge leeftijd realiseerde dat keihard werken de enige weg omhoog was. Schaap was de jongste in een gezin met elf kinderen en kreeg het leven niet cadeau. Hij pakte alles aan om geld te verdienen en zich aan het milieu waarin hij opgroeide te ontworstelen. Op 21-jarige leeftijd was hij al supermarkteigenaar. Toen hij zag dat er in de horeca veel meer te verdienen viel, stapte hij over en werd eigenaar van de Kleine Baja Beach Club in Rotterdam.
In 1999 werd hij directeur van De Beren. Zijn netwerk is inmiddels ongekend. Zijn honger naar groei óók. “Mijn ambitie is groot. Vaak genoeg vraag ik me af waarom ik per se wil groeien? Ik weet niet precies waar die bewijsdrang vandaan komt, want dat zal het zijn. Je ziet het wel meer in grote families: de jongste zoon wil zich vaak graag laten gelden. Groei is voor mij een garantie voor toekomst.”
De Beren in cijfers
- 50 restaurants en 35 bezorglocaties in december 2021
- 2.000 medewerkers in december 2021
- Opening 100ste Berenrestaurant in 2023
- 50.000 gasten per week = 2,6 miljoen per jaar
- 20.000 bestellingen aan huis = ruim 1 miljoen per jaar
Nieuw avontuur
En dan is er nog een nieuw avontuur. Samen met die andere horecatycoon, Won Yip in Amsterdam, opent Schaap binnenkort de deuren van een all-dayconcept. “Amsterdam is een fantastische stad waar veel gebeurt. De dynamiek van Amsterdam heb ik stiekem altijd wel heel leuk gevonden”, lacht de rasechte Rotterdammer. “Won Yip heeft een enorm pand op het Rokin gekocht en samen zijn we het partnerschap aangegaan. Het wordt een afgeleide van De Beren, maar dan met een internationale insteek.
Het krijgt een heel bijzonder interieur en we hopen alle verwachtingen van gasten te overtreffen. Van koffie tot cocktail in de vroege nacht: hier wacht straks een bijzondere beleving.”
Een extra avontuur in financieel roerige tijden, is dat slim? Opnieuw een lach: “Het is zoals Yip zegt: als het je op deze locatie niet lukt, heb je er gewoon geen verstand van. Roerige tijden of niet, gasten blijven uit eten gaan, daar ben ik van overtuigd. De frequentie per persoon gaat misschien omlaag, maar de horeca blijft the place to be. Dáár speelt het sociale leven zich af. Waar ik het personeel voor deze zaak vandaan denk te halen? Simpel: door écht goede secundaire arbeidsvoorwaarden te bieden en een leuke werkplek, zodat mensen liever bij ons komen werken dan bij de buurman. En nee, dat is niet kort door de bocht
Welvaart is te vanzelfsprekend geworden en welzijn is natuurlijk belangrijk, maar daar betaal je je rekeningen niet mee. Alles wordt (veel) duurder, ook je dagelijkse eten, dus de centen raken een keer op. En dan moeten mensen gewoon weer aan het werk. Niet lullen, maar poetsen. Punt.”
Ook in dit avontuur heeft Schaap een heilig geloof. “Het is veel te leuk allemaal en geeft me energie. Misschien moet ik eens overdenken wanneer het genoeg is. Maar wat is genoeg? Als er zo’n kans als dit in Amsterdam komt, ga ik toch weer mee.”
Het nieuwe restaurant van De Beren in de Rotterdamse Markthal (links) en een Tomahawk steak (rechts)
EIGENTIJDS, GEEN TRENDSETTER
Natuurlijk draagt ook de formule van De Beren bij aan het succes, zegt Ad Schaap. “De Beren is al dertig jaar een sterk merk. Ons concept is nog altijd vrij uniek, hoewel ik meer ketenvorming zie komen. Gasten waarderen onze prijs-kwaliteitverhouding en voelen zich welkom. Daar komen ze voor terug.” De Beren had lang het imago van vlees- en kinderrestaurant. “We zijn er voor een breed publiek, dat klopt. Er is een nieuw ‘dare to share’-menu gelanceerd en de grote kaart wordt meerdere keren per jaar aangepast. De klassiekers blijven, daar zijn we groot door geworden. We zijn eigentijds, maar geen trendsetter.”
Naast vlees- en visgerechten staan er al jaren ook vega(n)-gerechten op de kaart. In 2019 ontving De Beren de ProVeg-onderscheiding voor meest vegan friendly restaurantketen van Nederland. “Natuurlijk ben ik daar trots op, maar vega(n) blijft voor ons een nichemarkt. Daar veranderen een enorme prijsstijging van vlees en een mentaliteitsverandering bij gasten niet veel aan. Wie graag vlees eet, blijft dat doen, ongeacht de prijs die hij ervoor moet betalen. Kijk naar de verstokte roker: 15 euro voor een pakje zware shag en toch rookt hij door.”
Franchiseformule
De Beren is een franchiseketen. Vier vestigingen zijn in eigen beheer van CEO Ad Schaap. “Dat geeft me zicht op alles wat we hier op het servicekantoor bedenken. Een minder goede actie drijft snel boven.” Franchisenemers betalen een harde fee (6% plus 1,5% aan marketing), maar krijgen daar volgens Schaap veel voor terug. “Alle investeringen doen wij: de aankoop en inrichting van een pand en het opstarten van het restaurant, de menukaart. Het servicekantoor neemt alle taken op het gebied van marketing, HR en administratie over. Dan is er nog het inkoopvoordeel doordat we met grote volumes draaien. En is er De Beren Academy, het interne opleidingsinstituut waar je cursussen kunt volgen.”
De Beren is al bijna dertig jaar een sterk merk. De formule staat of valt met goede franchisenemers. “Het komt voor dat wij weleens harder gaan qua visie dan onze franchisenemers. Die zijn vaak meer lokaal gericht en wij maken beslissingen voor de gehele keten. Ondernemerschap is moeilijk te toetsen. Daarom werken we met recruiters en stageweken.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen