Familie staat al bijna 120 jaar centraal bij hotel Nobel. Nu de 4e generatie Nobel aan het roer staat, is het de uitdaging om de warme sfeer te bewaren terwijl het bedrijf toch blijft vernieuwen. Operations Manager Koen van der Plank voert de frisse wind aan. En niet onverdienstelijk: in deze rol is hij genomineerd voor F&B professional van het jaar ’20/’21!
Sinds een jaar werkt hij bij Hotel Nobel op Ameland. De lockdown heeft hem niet geremd in zijn missie om Hotel Nobel naar een hoger niveau te tillen. Met de sfeer heeft het altijd goed gezeten bij Nobel, maar een stukje professionalisering miste. “Roosters hingen nog in Excel sheets op de deur van de toiletten.” Tijdens de eerste lockdown is hij, samen met Horeko collega Bas, functie voor functie het systeem gaan vullen. Een intensief proces, maar het werpt z’n vruchten af.
“We zijn begonnen met de personeelsplanning software. Wat je veel ziet in de horeca is dat een manager altijd bezig is met roosters maken. De ene wil z’n dienst ruilen, de andere kan niet op die dag. Ik bespaar gewoon tijd omdat ik nu in één keer een rooster maak. Dat stuur ik uit voor een aantal weken en als mensen willen ruilen of niet beschikbaar zijn, dan moeten ze dat via die app zelf aangeven. Je hebt het allemaal op één plek, daar zit mijn grootste winst. Ik denk dat ik zo elke maand wel een uur of 3, 4 bespaar zo.”
Voor een veelzijdig hotel als Nobel, is complete personeelsplanning software zoals Horeko Employee Manager perfect. “We werken met veel verschillende afdelingen: receptie, housekeeping, de keuken, maar ook de slijterij. Die staan allemaal in Horeko als verschillende afdelingen. En ook als iemand bij een ander team bijspringt, heb je de kosten gelijk goed staan.