9 innovatieve horeca concepten voor je restaurant, bistro of eetcafé
Er verandert veel in de horeca. Héél veel. De wereld rondom jouw zaak staat niet stil: er zijn voortdurend nieuwe concepten die opkomen en oude trends die terugkeren. Zeker in moeilijke tijden wordt creativiteit nóg meer geprikkeld. Van Geloven tipt negen innovatieve horeca concepten om rekening mee te houden.
Deze horeca concepten en trends zijn klaar om Nederland helemaal te veroveren in 2022:
1. Grab & Go blijft groeien
Het gaat allang niet meer om enkel fastfood of koffie, consumenten verwachten dat horecazaken zich aan de snelheid en comfort van hun leven aanpassen. Typisch bij een Grab & Go model is dat de dagverse gerechten klaar liggen om mee te nemen. Geen lange wachttijden en -rijen voor je gasten, geen last minute stress in de keuken.
2. Automatisatie en technologie
Technologie speelt een steeds grotere rol in steeds meer onderdelen van het horecaleven. Denk aan het slim(mer) beheren van data (personeel, bestellingen, voorraden, …) tot het inzetten van robots voor het opnemen van bestellingen, opdienen en bereiding. Het is een trend om je concept rond die technologie op te bouwen.
3. Mixed-use of slim combineren
Een derde concept dat snel aan populariteit wint, zijn hybride businessmodellen. Denk aan een bakkerij waar je ook iets kan eten of drinken, of een restaurant waar je ook wijnen en delicatessen kan kopen. Je laat als het ware de grenzen tussen verschillende merken, bedrijven of diensten vervagen, ofwel Blurring.
4. Op het ritme van de natuur
Duurzaam, milieubewust, vegetarisch, biologisch en seizoensgebonden. We zijn met z’n allen bezorgd om ons klimaat en willen daar met onze voedselkeuzes graag iets aan doen. Zet daarom voldoende vegetarische snacks op je menukaart om ook deze gasten te bedienen. Van Geloven heeft veel snacks zonder vlees. Bekijk hier het gehele vegetarische assortiment.
5. Single Product: doe één iets uitzonderlijk goed
Niet nieuw, maar wel heel succesvol zijn de horecazaken die zich richten op één gerecht of zelfs één ingrediënt en dat helemaal doortrekken. In Nederland kent ondertussen iedereen The Avocado Show, Omelegg of het Belgische Ellis Gourmet Burger.
6. Locatie, locatie, locatie
Deze trend spreekt voor zich: de locatie van je zaak kan een grote invloed hebben op het succes ervan. Daarom zie je vandaag steeds vaker dat restaurants dit omarmen en een concept ophangen rond een al dan niet tijdelijke locatie of een bijzondere plaats. Het geeft je gasten een extra verhaal om mee uit te pakken.
7. Een onvergetelijke ervaring
Gelijkwaardig aan alles inzetten op één product of locatie, zie je ook innovatieve horeca concepten die kiezen voor een totaalbeleving. Een horecabezoek wordt steeds meer interactief, multimediaal en uniek.
Het is belangrijk om evenveel aandacht aan je interieur, je muziekkeuze, je service en je keuken te besteden, zodat alles tot in de puntjes klopt.
8. Exclusiviteit via (private) clubs
Een andere manier om exclusief te zijn, is om de toegang te beperken. Zomaar mensen weigeren, is natuurlijk niet wettelijk, maar je kan de toegang wel koppelen aan een jaarlijks lidgeld. Clubs zoals SoHo House en A’Dam&Co in Amsterdam richten zich op de groeiende groep mensen met een hoger budget in de stad.
9. Dark kitchens
Een laatste trend die flink in de lift zit, is het concept van dark kitchens. Je kan hier als klant niet fysiek eten, maar enkel afhalen of je eten laten bezorgen. Bij een dark kitchen huur je als ondernemer het gebruik van een keuken. De lockdown maakte alvast duidelijk dat thuisbezorging en afhaalmaaltijden heel winstgevend zijn en dat consumenten het gemak van online bestellen hebben ontdekt.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen