Van smartwatch tot QR: wat is de toekomst van betalen in de horeca?

Betalen in de horeca - Header

Van smartwatch tot QR: wat is de toekomst van betalen in de horeca?

Nog even en de telefoon is een populairder betaalmiddel dan de pinpas. De QR-code is een veelbelovende kaartloze betaalmethode, en: is cash ten dode opgeschreven? We duiken met horecaondernemers en experts in de toekomst van betalen in de horeca.

Tekst: Janneke Vermeulen
Foto's: o.a. CCV, Pim Ras

Toen Marcel Westerveld, mede-eigenaar van bar-restaurant Hofman op het Janskerkhof in Utrecht, eind vorig jaar in een Londens restaurant om de rekening vroeg, maakte hij kennis met een nieuw betaalconcept: een ouderwets rekeningdoosje met daarin slechts een QR-code die hem via zijn telefoon toegang gaf tot de rekening. “Die combi van een digitale betaaloptie met toch een fysiek element, vond ik heel slim; overzichtelijk, snel en efficiënt. Dikke kans dat wij dat op termijn ook zo gaan doen.”

Wat levert het digitaliseren van bepaalde horeca-processen op? Entree lanceert half juni een online gids: schrijf je hier vast in om deze dan gratis in je mail te ontvangen!

 

Veel veranderingen

Westerveld is zo’n vijf jaar mede-eigenaar van Hofman en werkte ook daarvoor al in de zaak. Hij heeft de betaalgebruiken en -mogelijkheden in de loop der jaren behoorlijk zien veranderen: “Eerst van cash naar pin en vervolgens – na de introductie van de NFC-chip – van pin naar contactloos betalen met pasje. En recenter volgde de kaartloze betalingen, via telefoon of smartwatch. Die laatste optie groeit hard, vooral tijdens onze clubavonden op vrijdag en zaterdag betaalt meer dan de helft van de gasten op die manier.”

'Meer dan de helft van de gasten betaalt met smartwatch of telefoon'

Lees verder onder de foto. 

Terras - Hofman - Janskerkhof
Bar-restaurant Hofman in Utrecht

1,4 miljard kaartloze betalingen

Eén op de drie pinbetalingen gebeurt inmiddels met een smartphone, smartwatch, Apple Pay of Google Pay. Berend Jan Beugel, persvoorlichter bij Betaalverenging Nederland, licht toe: “In 2022 vonden er 1,4 miljard kaartloze betalingen plaats – de cashbetalingen niet meegerekend. Dat is een toename van 78% ten opzichte van 2021. En naar verwachting zullen de komende jaren alleen maar meer mensen betalen met hun telefoon."

"Een gunstige ontwikkeling voor horecaondernemers, want contactloze betalingen gaan natuurlijk sneller dan wanneer een gast de pas moet invoeren en een pincode moet intikken. Op een vol terras telt dat toch lekker op qua tijd en geld. Bovendien heeft een ondernemer al voldoende aan een contactloze betaalautomaat.”

Lees verder onder de foto. 

Betalen mvv Pim Ras

Cashbetalingen daarentegen, worden steeds meer iets van vroeger. Ondernemer Westerveld schat in dat nog geen 1% van de rekeningen in zijn zaak contant wordt betaald. Sinds een paar jaar voert hij een pin only beleid. Maar: “Als gasten echt alleen cash kunnen betalen, dan kan dat. We willen wel gastvrij blijven.”

Cash: een Nederlandse traditie

Is het slim om cashbetalingen te ontmoedigen voor gasten? “Ja en nee”, meent Beugel: “Gemiddeld zijn pinbetalingen voor een detailhandelaar veel goedkoper dan betalingen met contant geld: 17 cent versus 49 cent. Het loont dus om je gasten aan te moedigen om digitaal te betalen. Anderzijds zien we dat in de Nederlandse horeca circa 20% van de omzet cash wordt betaald. Veel hoger dan het gemiddelde van alle betalingen; dat ligt op 13%. Mogelijk heeft dat verschil te maken met de Nederlandse traditie om bijvoorbeeld in cafés contant te betalen. En gasten geven hun fooi graag contant – waarom dan niet meteen het hele bedrag.”

Lees verder onder het kader

Gratis downloaden: gids over horeca & digitalisering

Entree lanceert half juni een digitale gids over horeca & digitalisering. Hierin lees je o.a. over:
  • Wat is de toekomst van bestellen in de horeca?
  • Hoe opende Mr. Beast 300 restaurants op 1 dag?
  • Wat betekent artificial intelligence voor de horeca?
  • Hoe helpen data bij het maken van een winstgevende menukaart?

Download hier de gratis gids!

Omzet mislopen

Pim de Lange van hamburgerrestaurant Ter Marsch & Co (Amsterdam en Rotterdam) betwijfelt of cash helemaal verdwijnt uit de horeca. “In onze Amsterdamse zaken zien wij nog veel contante betalingen met name door de buitenlandse toeristen. Waarschijnlijk vrezen zij dat hun kaart hier niet werkt en daarom nemen ze geld op bij aankomst uit de pinmachine. Vermoedelijk lopen we echt omzet mis als we cash betalingen onmogelijk zouden maken. Al scheelt het wel een hoop gedoe.”

'Zorg dat je altijd twee betaalmogelijkheden paraat hebt'

Beugel adviseert horecaondernemers om gasten te stimuleren met kaart of telefoon te betalen, maar ook cashbetalingen te blijven faciliteren. Ook wat betreft de digitale betalingen heeft hij een tip: “Zorg ervoor dat je altijd twee mogelijkheden paraat hebt. Een pinautomaat is de meest gebruikelijke manier en daarnaast kun je kiezen voor betalen via QR-code. Mochten al je pinautomaten bezet zijn of je kampt met een netwerkstoring, dan heb je een terugvaloptie achter de hand. QR-betalingen lopen namelijk via een andere infrastructuur dan kaartbetalingen. iDEAL, Tikkie en de grote banken in Nederland bieden QR-betalingsopties aan.”

 Lees verder onder de foto. 
Pim de Lange
Pim de Lange, eigenaar van Ter Marsch in Rotterdam en Amsterdam

Lang wachten

Westerveld (bar-restaurant Hofman) is groot voorstander van de inzet van QR-betalingen: “Een grote ergernis onder horecagasten is lang moeten wachten om te kunnen afrekenen. Daarom bieden we sinds vorig jaar de mogelijkheid om op het terras ook via de QR-code op tafel af te rekenen. De bediening licht dit toe bij het welkomstmoment. Zo behouden we het contact met gasten en bieden we een keuze aan."

'QR-betalen is de toekomst'

"De betalingen die via QR binnenkomen, zijn gekoppeld aan ons kassasysteem. Aan het eind van de dag staat dus alles in één overzicht. En bijkomend voordeel is dat de fooi via QR-betalingen ruim is verdubbeld ten opzichte van pinbetalingen. Gasten krijgen via de QR-link namelijk expliciet de vraag of en hoeveel fooi ze willen geven, of dat ze het bedrag willen afronden. Momenteel testen we nog welke vragen het beste werken en met welk percentage het bedrag afgerond kan worden bij lage en hoge rekeningen; bij gemiddelde bedragen werkt dit weer anders. In Londen zag ik dat QR-betalen al grootschalig wordt toegepast. Dat is ons voorland, QR-betalen is de toekomst.”

 

Futuristische betaalmethodes

Betalen via een irisscan, sleutelhanger, of een geïmplanteerde chip; het zijn een paar voorbeelden van futuristische betaalopties die de afgelopen jaren voorbijkwamen. Meestal een leuke gimmick, maar een echte blijver zat er (nog) niet tussen.

Berend Jan Beugel van Betaalvereniging Nederland: “Vaak is er dure technologie voor nodig en biedt het niet echt meerwaarde ten opzichte van gebruikelijke digitale betaalmogelijkheden. Ook is er door een bezorgdienst geëxperimenteerd met betalen met Bitcoin, maar de cryptomunt is te instabiel en de vraag bleek te laag.” 

Artikel delen