Het landschap van de Nederlandse bakkerswereld verandert. Amerikaanse invloeden, de interesse in lokale producten, zoals granen, en nieuwe producten zorgen voor nieuwe recepten en een verandering in de vraag van de consument. Duurzaamheid en creativiteit lijken hierbij steeds belangrijkere pilaren te worden. Producent Violife Professional zet vijf trends op een rijtje.
De Amerikaanse keuken wordt in Europa steeds populairder, zo ook binnen de bakkerswereld. Bagels, Cheesecake en Red Velvet taart hebben ondertussen de harten van veel Nederlanders veroverd. Mede door sociale media worden trends uit Amerika sneller overgenomen. Recepten en ideeën worden dagelijks met grote hoeveelheden gedeeld. Verder is de populariteit te danken aan het imago dat rondom de Amerikaanse keuken hangt. Amerikaanse gerechten vormen namelijk het ultieme ‘comfort food’. Dit komt door de rijke en vaak zoete smaken, maar ook de royale porties zorgen voor een echt verwenmoment.
Een opvallende trend in de bakkerswereld is de creatie van gecombineerde bakkerswaren, waarbij twee klassieke lekkernijen worden samengevoegd tot een verrassend nieuw product. Voorbeelden van zulke lekkernijen zijn de crompouce, een mix van een croissant en een tompouce, en de crookie, een combinatie van een croissant en een cookie.
Door de populariteit van sociale mediaplatformen zoals TikTok, waar deze unieke baksels razendsnel viral gaan, ontstaan er lange 'TikTok rijen' voor bakkerijen. De unieke mix van twee bakkersfavorieten zorgt niet alleen voor een heerlijke nieuwe creatie, maar het ziet er ook nog eens erg fotogeniek uit, wat zorgt voor veel nieuwsgierige consumenten die het komen proberen.
* De tekst gaat verder onder het grijze kader.
De vegan trend bestaat al enige tijd, maar de vraag naar plantaardig gebak blijft toenemen. Dit heeft binnen de bakkerswereld gezorgd voor een aanbod vol creatieve en smaakvolle producten. Naast dat het populair is bij de eindgebruiker zien bakkers er ook voordelen van, zo is het gebruikersgemak vaak hoger met vegan producten, worden veel producten er automatisch lactose of zelfs allergeenvrij door, en wordt het daardoor efficiënter omdat je nog maar één lekker product hoeft te maken.
*De tekst gaat verder onder de foto.
Binnen de vegan trend zien we nu ook een nieuwe ontwikkeling ontstaan: ei-vervangers. Veel vegan bakkers waren al bekend met appelmoes, maïzena en een ‘Flaxegg’, maar steeds vaker zie je ook voorverpakte vervangers. Zo produceert Plant B een ‘plant-based egg’, deze ei-vervanger is 100% natuurlijk en wordt gemaakt met lupine meel en zonnebloemolie. Cultured Foods maakt een ‘plant-based egg alternative’, gemaakt van erwtenmeel en OGGS heeft een ‘whole egg alternative’ op de markt gebracht, gemaakt van kikkererwten. Zo'n voorverpakte ei-vervanger kan worden gebruikt in zowel zoete als hartige recepten.