DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station biedt vanaf nu al haar medewerkers toegang tot externe en anonieme hulp op mentaal vlak. Masterclasses, coaching of yoga, het is allemaal mogelijk.
DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station en OOPKOP (Afrikaans voor ‘Open Mind’) zijn een samenwerking aangegaan. Hierdoor krijgen medewerkers van het hotel toegang tot verschillende programma’s en tools die helpen om hun mentale weerbaarheid en vitaliteit te vergroten.
Floris Licht, general manager van DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station: “We vinden dat we als werkgevers iets extra’s moeten en kunnen doen om medewerkers aan ons te binden. De tijd van simpelweg een arbeidsovereenkomst tekenen en dan aan de slag is echt over. Verder is het voor ons belangrijk om preventief te investeren in mentale gezondheid. Dit draagt bij aan meer productiviteit, minder burn-outs en minder verloop. Dankzij deze samenwerking kunnen we ons team nu op een laagdrempelige manier ondersteuning op verschillende gebieden geven.”
Medewerkers hebben bijvoorbeeld standaard de kans om dertig minuten anoniem te sparren met een externe coach. Dit kan over zaken waar ze op de werkvloer tegenaan lopen maar ook over thema's in hun privéleven. Deelnemers kiezen hierbij zelf hun coach in een online omgeving waar de opties en planning te vinden is. “Dit wordt al veelvuldig gedaan door de werknemers van het hotel”, vertelt Derk van Haastert, medeoprichter van OOPKOP.
“In de hotellerie heerst zeker sinds de snelle terugkeer van het toerisme na Corona vaak een hoge werkdruk wat bij sommige medewerkers stress op kan leveren. Mede onder jongere werknemers en millennials heerst er vaak nog extra druk vanuit hun privéomgeving wat in sommige gevallen kan resulteren in mentale problemen.” Medewerkers kunnen onder andere kiezen uit coaching, psychologen, ademwerk, mindfulness, persoonlijkheidstesten, meditatie, slaap support, retraites en yoga.