Horeca-analyse TAPP: omzetdaling dranken, maar groei voor spritzers, hard seltzers en 0.0

Horeca-analyse TAPP: omzetdaling dranken, maar groei voor spritzers, hard seltzers en 0.0

De horeca in Nederland heeft het moeilijk. Een analyse van data-platform TAPP over het tweede kwartaal van 2024, laat een algehele omzetdaling zien, terwijl de prijzen verder stegen. Welke 5 ontwikkelingen zien we in het drankensegment?

1. Minder wijn, bier en frisdranken

Zowel wijn, bier als frisdranken lieten in het tweede kwartaal een daling zien in zowel de omzet als in het aantal verkochte consumpties.

2. Meer spirits (door spritzers en hard seltzers)

De omzet van spirits steeg met 3% ondanks een kleine daling in het aantal consumpties. Die groei is vooral toe te schrijven aan de vraag naar bitterlikeuren, die gebruikt worden voor het bereiden van de populaire spritz-drankjes. De horeca in sportclubs vertoont dezelfde trend, echter is de groei in spirits daar voornamelijk te danken aan de hard seltzers. 

Consumptie-dranken-horeca

^Consumptie dranken horeca

 

3. Bier 7% omzetdaling en speciaalbier 19% omzetdaling

De omzet in bier daalde gemiddeld met 7% in de horeca en sportkantines. Opvallend is de omzetdaling van 19% in speciaalbieren in het tweede kwartaal. Ter vergelijking: in het eerste kwartaal lieten de speciaalbieren nog een stijging van 5% zien.

Overigens geldt die omzetdaling niet voor alle speciaalbieren. De top 3 stijgers - Skuumkoppe 0.0, Texels Tripe, 100 Watt Orchestra of Angels - stegen met respectievelijk 80%, 69% en 57% in het tweede kwartaal. Als we meer inzoomen op het segment speciaalbier laat de analyse van TAPP zien dat Texels een omzetstijging van 4% liet zien en zowel Texels Tripel (85%) als Skiller Wit (20%) hard stegen.

4. Cocktails: 36% groei 

De 0.0 categorie blijft groeien en ook cocktails zitten in de lift, zo blijkt uit de analyse. Binnen het segment cocktails valt op dat 80% van alle horecazaken een of meerdere cocktails op de kaart heeft staan en dat de consumpties van cocktails met maar liefst 36% stegen. Ook opvallend: de bekende cocktails mojito en sex on the beach leggen het qua populariteit af tegen de nieuwe cocktails, zoals de paloma en de Mexican Mule.

5. Meer 0.0

Als we verder inzoomen op het segment 0.0 dranken, valt op dat in alle categorieën waarin een 0.0-variant beschikbaar is, deze beter presteert dan het originele alcoholische product. Hardste stijger is de 0.0 wijn, alhoewel deze categorie nog wel heel klein is.

Zet de 0.0 trend door? Aan het einde van ieder kwartaal doet TAPP een onderzoek en worden de nieuwe resultaten in samenwerking met Entree Magazine gedeeld. 

Consumptie-cocktails-en-mixers
Consumptie 0.0 cocktails en mixers

Hoe komt de afzetdaling?

De afzetdaling in het tweede kwartaal van 2024 heeft verschillende oorzaken. Een oorzaak is het slechte weer in dit kwartaal, wat van grote invloed is geweest op de afzet. Een andere oorzaak kan de prijsstijging van 5,9% zijn; in het tweede kwartaal betaalde de gast ongeveer 24 eurocent meer voor een drankje dan in datzelfde kwartaal in 2023. En een biertje kost nu gemiddeld 25 eurocent meer. Het lijkt er overigens op dat de prijsstijgingen enigszins afvlakken.

Artikel delen