Arne Heuwekemeijer over plannen Krasnapolsky
Het iconische NH Collection Amsterdam Grand Hotel Krasnapolsky krijgt na de zomer een rebranding. Een mooie klus voor directeur Arne Heuwekemeijer. “Shoppen met Miss Nederland in de Bijenkorf? Dineren in de Royal Suite? Of lunchen tussen de tulpenvelden? Dat kan straks.”
Tekst: Iris Kranenburg
Wat houdt de rebranding van Grand Hotel Krasnapolsky in?
“Vanaf de herfst valt het hotel niet meer onder NH Collection, maar onder het nog luxere Anantara. Onze nieuwe naam wordt dan Anantara Grand Hotel Krasnapolsky Amsterdam. Het hotel gaat van vijfsterren naar vijfsterren luxury. Anantara is, net als onder andere alle NH-merken, Tivoli, Radisson Blu en Four Seasons en Avani, van de Thaise horecagigant Minor International (MINT).”
Dit artikel staat in de nieuwe editie van Entree. Lees hem hier helemaal digitaal!
Vanwaar de rebranding? Pas vijf jaar geleden stapten jullie over van NH Hotels naar NH Collection.
“In 2019 werd NH Hotel Group, met bijna vierhonderd hotels, onderdeel van MINT. Dat wil met Anantara, met nu zo’n veertig hotels in vooral Azië, steviger voet aan de grond krijgen in Europa.”
Wat gaat er voor de gast veranderen?
“Dat wij nu onder Anantara vallen, zal de meeste gasten wellicht niks zeggen. Die kennen alleen de naam Krasnapolsky. Wél gaan zij het tijdens het verblijf merken. We worden nog luxer, met meer persoonlijke aandacht. Memorabele en authentieke experiences worden bovendien belangrijker. Shoppen met Miss Nederland in de Bijenkorf? Dineren in de Royal Suite? Of lunchen tussen de tulpenvelden? Dat kan straks.”
“Verder verbouwen we 144 kamers in de Sint Janvleugel tot 130 moderne luxe kamers met een Amsterdamse touch. Straks hebben we in totaal 402 kamers en 35 appartementen. Daarnaast krijgen we een spa, wellness, fitness en een exclusief dakterras en krijgt het hele hotel een upgrade. Met nog beter linnen, betere handdoeken, een eigen huisgeur en luxere amenities. Het wordt écht van een ander niveau. En daarmee worden we ook een interessante locatie voor events van high-endmerken.”
Verandert er nog wat op het gebied van f&b?
“Met The White Room, dat in 2017 een Michelinster kreeg, willen we toewerken naar een tweede ster. Dit kan de keuken van Randy Karman en Jacob Jan Boerma aan. En het past goed bij de uitstraling van Anantara. Ook willen we met live cookingstations en Nederlandse f&b-producten het verschil maken tijdens meetings en events. Die Nederlandse producten gaan sowieso een belangrijkere rol spelen. Zo ligt er in de minibar straks bijna alleen nog maar eten en drinken uit eigen land. Én uit eigen stad: onze koekjes worden in Amsterdam gemaakt en verpakt door daklozen uit Amsterdam. Storytelling krijgt dan ook een grote rol. Alle medewerkers worden op dit moment op alle facetten getraind.”
Wat verandert er voor u, als directeur?
“Binnen NH Hotel Group worden hele duidelijke richtlijnen gegeven vanuit het hoofdkantoor. Het is een zeer gecentraliseerde organisatie. Dat is natuurlijk ook de kracht van onze keten. Bij Anantara worden de directeuren juist gezien als individuele ondernemers en krijgen we meer beslissingsvrijheid.”
Een behoorlijke investering, deze rebranding.
“Zeker, de transformatie heeft veel inspanning gekost, maar we zijn er bijna. Door de pandemie heeft de rebranding wel vertraging opgelopen. Niet zo gek, want de omzet is gigantisch teruggelopen, terwijl 2020 ons beste jaar ooit zou worden. We hebben vanzelfsprekend ook enorme concessies moeten maken ten opzichte van de grootte van het team. Ondanks dat de horecamarkt nu weer aantrekt, zal het voor hotels in de Randstad een lastige tijd blijven. Ik denk dat voor ons hotel in 2023 alles weer op orde is.”
U heeft achttien jaar gewerkt in de Aziatische hotellerie. Hoe was die tijd?
“Heel bijzonder. De economie gáát daar maar door en Chinezen zijn keiharde werkers. Werken is daar wel heel anders. Er heerst een sterk hiërarchische cultuur. Personeel gaat pas naar huis als de leidinggevende weggaat, al brengt de jongere generatie daarin verandering. Verder bepaalt de Chinese overheid alles, terwijl wij hier gesprekspartner zijn van de gemeente.”
U heeft altijd voor grote ketens gewerkt. Waarom?
“Ik word gelukkig van het creëren van bijzondere momenten voor gasten, maar ook van reuring en samenwerken met veel mensen. Ik houd van complexe organisaties met uitdagingen. De liefde voor grote ketens begon hier wellicht toen ik vroeger als uitzendkracht een paar keer in de Wintertuin heb gewerkt.”
Op de hoogte blijven? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief!
Waarom wilde u terug naar Nederland?
“Mijn vrouw, een Chinese, en ik wilden onze zoon een ander leven laten leiden en aan zijn tennisdroom laten werken. We woonden in het hotel in Shanghai en onze zoon werd naar school gebracht door een chauffeur. Niet echt realistisch. Nu gaat hij gewoon door regen en wind zelf op de fiets naar school. Hij tennist hier op hoog niveau en we wonen in een hoekhuis in Amstelveen. Toch is Azië de plek waar ik mezelf oud zie worden. Maar voor nu heb ik enorm veel zin dit hotel naar een hoger niveau te brengen samen met mijn team.”
Over Arne Heuwekemeijer
2019 – heden: directeur NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky Amsterdam
2009 – 2019: director of operations APEC en directeur Radisson Blu Shanghai
2001 – 2009: diverse functies in vijfsterrenhotels in Shanghai
1996 – 2001: diverse functies bij hotels in Nederland, o.a. bij Okura (Amsterdam)
1992 – 1996: Hotel Management School in Leeuwarden
Krasnapolsky in een notendop
In 1865 kocht Adolph Wilhelm Krasnapolsky een koffiehuis aan de Amsterdamse Warmoesstraat. Het werd een restaurant. Later breidde hij uit en liet hij hotelkamers en een chique serre met koepeldak en palmbomen bouwen: de beroemde Wintertuin. In 2000 werd Krasnapolsky, destijds in handen van Golden Tulip, gekocht door het Spaanse NH Hoteles. Een grote renovatie werd voltooid in 2016 en het ging verder onder de naam NH Collection. Vanaf komende herfst zal dat Anantara zijn. Dit is een van de merken van moederbedrijf Minor International, waar NH Hotel Group sinds 2019 onderdeel van is.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen