Portret: Barend Nobel van familiebedrijf Nobel, Ameland
‘Zeg je Ameland? Dan zeg je Nobel.’ Ameland en Nobel zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het familiebedrijf is al sinds 1902 een begrip op het pittoreske eiland. En dankzij eigenaar Barend Nobel (48), vierde generatie, inmiddels ook daarbuiten. Wie is deze ondernemer?
Tekst: Iris Kranenburg
Foto’s: MLND, Amelandfoto, E.S.T.I.D.A., VVV Ameland
Familiebedrijf Nobel, Ameland
Wie een harde schaterlach hoort, weet dat Barend Nobel er is. En dat is meestal garantie voor een gezellige avond. De eigenaar van het populaire hotel-restaurant Nobel (met ook een café, slijterij, eigen likeur, jenever en gin en de opleiding Nobel Academy) is niet alleen geliefd bij de gasten, maar eigenlijk op heel Ameland. Een wandeling door het dorpje Ballum, waar het familiebedrijf huist, gaat dan ook gepaard met veel begroetingen en korte gesprekjes.
De Amelanders kennen hem, hij kent de Amelanders. Hij houdt van ‘zijn’ eiland. “Al is het soms ook intens”, zegt hij. Daar valt wat voor te zeggen: met zijn vrouw Liselotte – een Amsterdamse, dat dan weer wel - en zoon Kick (6) woont hij letterlijk naast de horecazaak. Zijn vader woont er tegenover, zijn moeder iets verderop en met drie personeelshuizen in de buurt blijft maar weinig geheim. “Soms móet ik even van het eiland af”, grapt hij.
Een kroegman
We zitten met Nobel in het cafégedeelte van het bedrijf. De plek waar hij het liefst is. “Ik ben net als mijn vader een echte kroegman.” Hij houdt van kaarten, een afzakkertje aan de bar, gezelligheid. Oude staartklokken, zwart-witfoto’s van de vorige generaties en de originele toog zorgen er voor een nostalgische sfeer. Maar traditioneel is het bedrijf zeker niet. Althans, niet méér.
Nobel: “Dit is het moment om te vertellen wat we afgelopen tijd hebben gedaan en hoe we Nobel klaarmaken voor de toekomst.” En die toekomst is nu. Het bedrijf werd in 1902 opgericht door Nobels overgrootvader. “Een boers type was het, een man met humor”, zegt de ondernemer over hem. Zelf hielp hij vanaf zijn elfde mee in de zaak. “De veehandelaar kwam hier, maar ook zakenlui met een Porsche. Ik kreeg zóveel energie van al deze gasten. In 2010 nam ik het volledig over van mijn vader met de ambitie het echt te vernieuwen.”
Leegstaand kerkje
Nobel breidde uit tot negentien hotelkamers, gaf het interieur een flinke upgrade, kocht een nabijgelegen leegstaand kerkje en liet er twee suites in bouwen en opende dit jaar luxe lofts in een extern pand. In navolging van de bekende likeur Nobeltje uit 1902, ontwikkeld door de eerste generatie, lanceerde hij bovendien een gin en jenever. Terwijl zijn voorgangers de likeur exclusief voor Ameland wilden behouden, zijn de dranken nu juist door heel Nederland verkrijgbaar. Volgend jaar wordt er een rum aan toegevoegd.
De Nobel Academy
Dat was volgens hem nodig. “Ik wilde altijd alles zelf doen, stond nog vaak achter de bar en had continu onrust. Bovendien deden we alles op gevoel. Ja, de zaak stond er top bij en we draaiden prima, maar zodra de gast binnenstapte, was er geen plan.” Hij vervolgt: “Om klaar te zijn voor de toekomst is juist wél een doordacht plan nodig. Een plan om de gast een echte beleving en herinnering te geven en mensen te binden aan het merk Nobel. Zo creëer je fans die terugkomen. Ik wilde gerichter gaan ondernemen om dit te realiseren.”
Marketing, dat werd het nieuwe toverwoord. “We analyseren sindsdien alle data, en passen onze bedrijfsvoering daarop aan, en stúren de gast tijdens het verblijf of slijterijbezoek.” In de Nobel Academy, een interne opleiding die tijdens de eerste lockdown werd opgezet, wordt personeel onder andere op die ‘gastenroute’, proactieve vragen en gastvrijheid getraind.
“ZELFS TIJDENS DE LOCKDOWN NAMEN WE MENSEN AAN”
“Personeel is het goud van ons bedrijf. Zelfs tijdens de lockdowns namen we mensen aan”, zegt Nobel. Hij heeft 36 collega’s in dienst. Daar probeert hij met personeelshuizen, opleidingen en persoonlijk contact goed voor te zorgen. “En dankzij een nieuwe structuur heeft iedereen sinds corona meer verantwoordelijkheden. Dat vertrouwen werkt goed. Ik weet dat de meesten hier niet hun hele leven blijven, maar voor een jaar of vier. Die vier jaar mogen ze nooit meer vergeten!”
Alle veranderingen werpen hun vruchten af. “We hebben meer gasten, natuurlijk ook door de populariteit van staycations, de besteding is hoger en de verkoop van sommige producten is met vijftig procent toegenomen.” Ook Nobel zelf geniet meer. “Nobel staat als een huis en begint echt te bruisen. Ik heb geen onrust meer en geniet van het ondernemen in dit familiebedrijf. Het is ondernemen met emotie. Niet het snelle geld, alleen de lange termijn is van belang. Natuurlijk, nadelen zijn er ook. Je bent altijd Nobel en de toekomst voor Kick ligt voor een deel al vast. Tenminste, áls hij het over wil nemen. Dat zou fantastisch zijn.” De slogan is niet voor niets gekozen: Nobel was er, Nobel is er, Nobel zal er altijd zijn.
Van toen ... naar nu
1902: Willem Barend Nobel opent Nobel (eerste generatie)
1902: Start met likeur Nobeltje
1927: Overname Nobel door Barend Willem Nobel (tweede generatie)
1968: Overname Nobel Willem Barend Nobel (derde generatie)
1983: Distilleerderij in Schiedam gaat Nobeltje maken en bottelen
2002: Opening slijterij naast Nobel
2006: Aanbouw serre en aankoop twee personeelshuizen
2010: Overname Nobel Barend Nobel (vierde generatie), uitbreiding en restyling kamers
2013: Opening Kerksuites in voormalig kerkje, vlakbij Nobel
2018: Opening Nobels Proeflokaal bij de vertrekterminal boot
2019: Verbouwing café en restaurant en aankoop personeelsappartementen
2020: Opening Nobel Academy en hotel-lofts (met Harold van Workum) en Ameland Academy (met KHN Ameland)
2020: Lancering Nobels-jenever en –gin
2021: Upgrade kamers, receptie en meetingroom
2022: Lancering Nobels-rum
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen