Beginnende ondernemer? Zó maak je een vliegende start!

Serveerster in de horeca

Beginnende ondernemer? Zó maak je een vliegende start!

Bij het openen van een nieuwe zaak komt er veel op je af. Wat kun je doen voordat de deuren opengaan? Waarom is het slim om vooraf een goede kostencalculatie te maken? En hoe bereid je je personeel voor?

Het openen van een nieuwe zaak is een spannende tijd. In de eerste weken moet blijken of gasten je weten te vinden, er geen fouten zitten in de berekeningen, medewerkers goed zijn ingewerkt, en de personeelskosten niet uit de klauwen lopen. Gelukkig kun je vooraf al veel processen stroomlijnen, vertelt Bas Schijf van Horeko. “Te beginnen bij de kostprijscalculatie van je menukaart; die moet accuraat én actueel zijn. Met het keukenmanagementsysteem van Horeko kun je precies zien wat de kosten en marges van je gerechten zijn, óók wat er gebeurt als je een ingrediënt vervangt of de hoeveelheid aanpast. Zo’n digitaliseringsslag kost wat tijd, maar het betaalt zich absoluut uit.”

'Zo’n digitaliseringsslag kost wat tijd, maar het betaalt zich absoluut uit'

Bovendien kan de calculatie gekoppeld worden aan de actuele prijzen van verschillende groothandels. De calculatie wijzigt dus als de prijzen veranderen. Schijf: “Superhandig in deze tijden waarin de prijzen steeds wijzigen. Startende ondernemers moeten vaak nog de keuze maken voor een groothandel. Dan is het extra fijn om een goed inzicht te hebben van de kostprijs en marges.”

Upsellen van margepakkers

Bijkomend voordeel is dat je prijsbewustzijn kunt creëren bij je personeel. Schijf: “Zo kun je de bediening gerichter instrueren op bijvoorbeeld het upsellen van echte margemakers.” Als ondernemers kiezen voor Horeko, krijgen zij en het personeel een training waarin ze samen door de software lopen. “Het systeem is heel gebruiksvriendelijk, maar zo leren ze in een paar uur alle tips & tricks.

Ook in bestaande zaken geven we trainingen, maar het is vaak lastiger om werkwijzen te veranderen in plaats van ze van meet af aan te leren.” In het keukenmanagementsysteem kunnen ook zaken als HACCP-taken, waste en temperatuurmetingen geregistreerd en gemonitord worden, en omschrijving en foto’s van gerechten worden toegevoegd. Dat laatste scheelt startende ondernemers veel tijd, volgens Schijf: “Nieuwe medewerkers weten nu precies wat er van ze wordt verwacht.”

Naast de digitale keukenhulp biedt Horeko de Employee Manager. Daarmee maken ondernemers een gedegen personeelsplanning en houden ze vanaf dag één grip op hun personeelskosten. Schijf: “Als je van meet af aan je personeelsplanning en keukenmanagement digitaal inricht met Horeko – inclusief de koppelingen met de kassa en leveranciers - heb je een grote kans op een vliegende start.”

Horeko-Expert-Bas-2024
Horeko-expert Bas Schijf
Artikel delen