Ben jij klaar voor het WK in november en december?
Oranje kerstballen, grote raamstickers en kijkhoekjes voor kleine groepen; een WK voetbal in november en december biedt volop mogelijkheden om uit te pakken. “Het wordt anders, maar we maken er hoe dan ook een feestje van!”
Tekst: Janneke Vermeulen
Foto's: o.a. Lot fotografie
Header foto: Unsplash
De hele rambam met meer dan dertig schermen
Maar liefst dertig schermen hangen er bij Papa Jim Sportsbar in Tilburg. Zélfs op de wc kunnen gasten op een flatscreen wedstrijden volgen. Voor het WK voetbal schaft eigenaar Jaap van Ham er nog vier aan, voor buiten. “Op het terras gaan we onder de parasols een tribune-opstelling neerzetten, met statafels erachter. En buiten willen we knallen met de versiering: spandoeken, grote en kleine vlaggen - de hele rambam. Binnen hangt oranje ledverlichting, dat creëert meteen een feestelijk sfeertje. En we hebben een heel goede geluidsinstallatie, daarmee kunnen we voor de wedstrijd al warmdraaien en bij winst feestvieren na het fluitsignaal.” Ook met twee van zijn andere zaken (café Polly en café Bakker) pakt Van Ham uit tijdens het WK dat in november start: “Polly is van oudsher een echte WK-kroeg. Daar hangen al twaalf tv-schermen; voor het WK komen er nog zes bij. Ook bij café Bakker komen gasten om wedstrijden te kijken. Dan verwachten ze natuurlijk echt een oranje ambiance, dus de vlaggetjes zullen zéker niet ontbreken. Voorgaande toernooien lieten we ook altijd oranje shirts maken met het cafélogo erop, mogelijk doen we dat dit jaar weer. Ik moet er nog even goed voor gaan zitten.”
Flexibel opstellen en op tijd starten
Start op tijd met de voorbereidingen, adviseert Wouter Verkerk, trendwatcher en adviseur op het gebied van horeca en gastvrijheid. “Het WK en EK vinden normaal in de zomer plaats; die buitensetting laat zich niet zo makkelijk vertalen naar november. Dikke kans dat gasten binnen willen kijken én dat tegen die tijd corona (zie kader) weer meer van zich laat horen. Denk dus alvast na over hoe je je zaak inricht en of je gaat voor een massale happening of een bescheiden zitfeestje. Een grote beamer en een stampvolle kroeg zijn misschien minder geschikt dan tafels waaraan gasten in groepjes kunnen kijken naar een eigen, kleiner scherm. Een tussenvariant, bijvoorbeeld buiten met halfopen tenten, kan natuurlijk ook. Zorg in ieder geval dat je flexibel bent.”
Lessen uit de lockdown
De catering en take-awaylessen die horecaondernemers hebben opgedaan in de lockdowns, kunnen voor het WK weer uit de kast worden gehaald als het aan Wouter Verkerk ligt: “Mensen die liever thuis kijken, kun je natuurlijk prima van dienst zijn met een feestelijke afhaal WK-borrelplank en bijpassende biertjes.” Als er vanwege corona slechts kleine groepen aan tafel mogen, kun je volgens Verkerk meteen een combi maken met eten, drinken en eventueel een minimale besteding per tafel, al dan niet aangestuurd door een QR-bestelsysteem. “Bij sportwedstrijden in de Verenigde Staten is dat al heel gebruikelijk.”
Kansen voor de donkere kouden dagen
Qua aankleding bieden de donkere, koude dagen volop kansen volgens Verkerk: “We gaan al richting feestdagen dan, daar kun je uitstekend op inhaken. Denk aan oranje ballen, slingers en kerstverlichting. Of oranje pieten rond sinterklaastijd – een ludieke knipoog naar de pietendiscussie.”
Eelco Kuijpers, COO bij Meyer Beheer (van onder andere Moeke en Havana) ziet de combinatie kerst en WK ook wel zitten: “Lampjes, guirlandes, misschien zelfs de boom; alles kan in oranje. Dit maken we maar één keer mee.” Bij het bedrijf worden al volop plannen gesmeed. “We gaan in ieder geval duidelijk vooraf communiceren wat we uitzenden. Bij De Drie Gezusters in Groningen zijn waarschijnlijk alle WK-wedstrijden te zien. Daar hangen tijdens het WK minimaal veertig schermen. Ook huren we een beamer en voor buiten een groot ledscherm.”
Oranje kazen
Edwin Kat, eigenaar van Proeflokaal De Boom in Alkmaar, denkt erover in de WK-versieringen voor zijn café een link te leggen met de Alkmaarse kaasmarkt: “Grote, oranje raamstickers met kazen erop, of een plankje met oranje kazen op het menu.” Bij het café staan meer dan honderd speciaalbieren op de kaart, Kat verwacht dat een aantal merken wel een oranje variant op de markt zal brengen. “Zo’n oranje biertje past dan mooi bij het kaasplankje. Op die manier wil ik binnen de oranjesfeer binnenhalen, daar pakken we het wat subtieler aan. Buiten mag het meer los – hoewel dat ook afhankelijk zal zijn van de tijden waarop Nederland speelt en natuurlijk van het weer. Het is toch november; dat vraagt om meer creativiteit om gasten te trekken. Het wordt anders, maar we maken er hoe dan ook een feestje van. En hoe verder het Nederlands elftal komt in het toernooi, hoe meer we zullen uitpakken.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen