Italian shared dining-restaurant La Nostra Gigi is een trekpleister op het Marie Heinekenplein in Amsterdam. De zaak heeft een over de top interieur en zit elke dag bomvol. Ondernemer Benjamin van Roekel vertelt over het ondernemerschap en wat zijn visie is op deze gedecoreerde horecazaken. “Er zijn grote wachtrijen: gasten reserveren twee á drie weken van tevoren.”
Tekst: Madelief de Weerd
“Supergoed! Vanaf dag één zit het eigenlijk al bomvol. Dat is niet zomaar een gelukje: voordat La Nostra Gigi opende, deed ik eerst een jaar onderzoek naar de markt. Daarbij keek ik welke doelgroep we willen aanspreken, wat hun bestedingen zijn én welke keuken hierbij past. Dit formuleerden we tot het concept La Nostra Gigi. Een groot Italian shared dining-restaurant met aparte cocktailbar en excentriek interieur. Het concept is affordable luxury, we bieden goede kwaliteit tegen acceptabele prijzen. Dat werkt, want er zijn grote wachtrijen: gasten reserveren twee á drie weken van tevoren.”
“Veel mensen roepen dat het bij deze zaken alleen draait om het interieur en niet om het eten en de service. Dat is écht niet zo! Het eten en de service zijn superbelangrijk en gasten komen speciaal daarvoor terug. In de keuken staan Italianen die authentieke gerechten bereiden, we schrijven persoonlijke kaartjes voor gasten en doen speciale dingen op verjaardagen. Het antwoord 'nee' zul je hier nooit horen. Het wordt dus tijd dat we uitbundige horecazaken serieuzer gaan nemen.”
*Tekst gaat verder onder de foto's van La Nostra Gigi.
“Ook goed! ‘t Heemelrijck is de erfenis van Nars' familie. Het is een oud Amsterdams restaurantcafé met op het menu oer-Hollandse gerechten. Zijn opa begon ooit met het ontwikkelen van de recepten hiervan en zijn moeder ging hiermee verder. Nars is er bijna elke dag en neemt echt de tijd voor gasten. Net als bij La Nostra Gigi waan je je in een andere wereld en ben je echt even helemaal weg.”
“De toeloop van gasten komt door mond-tot-mondreclame. Ik geef geen geld meer uit aan paid advertisement, influencers of social campagnes. In de opstartfase hebben wij hier juist wel heel veel in geïnvesteerd door samen te werken met marketingbureau NITRO. Als je dit goed hebt staan, moet het organisch gaan lopen en zijn je bezoekende gasten het allerbelangrijkst: zij zijn de marketing."
"Ook is de marketing de goede service en het lekkere eten. Gasten hebben hier een leuke ervaring en geven die door. Dankzij de opvallende interieurs en presentatie van het eten, leggen veel gasten de horecazaken vast op hun socials. Op TikTok alleen al hebben we meer dan veertig miljoen views. Dat werkt, want het is geloofwaardiger als gasten over je zaak vertellen in plaats van jijzelf. Natuurlijk moet je niet stil blijven staan en vernieuwend blijven, marketing is hier ook belangrijk in.”
“Dat ik op een vrijdagavond naar binnenloop en zie dat iedereen het naar z’n zin heeft. Het team loopt rond met een big smile, de muziek is goed en gasten zitten lekker te tafelen. Tegen dat gevoel kan niks op!”
“Dat alles duurder is geworden. Met die kwestie ben ik dagelijks bezig. We willen onszelf niet de markt uit prijzen, dus we kijken continu of de prijzen en porties kloppen. Daarnaast ben ik ook druk met het rooster en andere personeelszaken. Tegelijkertijd vind ik dit ook leuk om te doen: het is mijn doel om kwaliteit te leveren aan zowel de gast als het personeel.”
“Inspiratie haal ik vooral uit ondernemers die in het buitenland opereren. Momenteel ben ik in Marbella waar Dani García meerdere topzaken heeft. Alles klopt hier: van de website en het restaurant tot personeelskleding en after sales.”
2012 tot 2014 Hotelschool
2015 tot 2020 Eigenaar Nuevo Y Sur in Málaga
2023 tot heden Mede-eigenaar ‘t Heemelrijck
2023 tot heden Eigenaar La Nostra Gigi