Nog nooit werd er zo veel geschreven en gesproken over horeca als nu. Gijsbregt Brouwer pikt er elke maand iets uit, zodat jij als horecaprofessional een hapje mee kan prikken. Dit keer: bestellen via een ‘direct message’ op Instagram. Iets voor de horeca?
Veel chefs, hobbykoks en ondernemers plaatsen heerlijke plaatjes van huisgemaakte gerechten op Instagram. Steeds vaker zijn deze eenvoudig via een direct message (DM) te bestellen. Afhalen gaat meestal aan huis of bij een (dichte) zaak. Technologie speelt een grote rol bij ‘DM-food’: Instagram (om het lekkers te showen en om af te spreken), Tikkie (betaling) en WhatsApp. Over dit laatste: de chef verzamelt mensen die vorige keer bestelden in een groepsapp en maakt hen attent op de nieuwe batch.
Chefs die direct op bestelling leveren aan gasten zijn door corona in opkomst. Net als foodtrucks opkwamen na de financiële crisis, lijken deze DM-restaurateurs een opvallend gevolg van deze crisis. Zoals ook bij de foodtrucks gaat het hier om noodzakelijk inkomen, soms verworven vanaf een onorthodoxe plek.
Neem Stefan Kam, eerder werkzaam bij De Librije*** en Bord’eau*. Hij post een Instagram-foto van het gerecht als de pre-order live gaat. Afhalen kan twee keer per week bij pick-uppoints (een auto) in Amstelveen en Amsterdam. Denk ook aan de Blijdorp Burgers die uit het raam naar beneden worden gehengeld in Rotterdam of de broden van Pain du Souterrain in Nijmegen.
Deze nieuwe micro-foodserviceprofessionals zijn vaak éénpitters: fanatieke thuischefs, horecamedewerkers zonder werk of experimenterende chefs die nu tijd over hebben. Ook zijn er veel mensen die niet uit de horeca komen, maar tijdens de lockdown zich thuis bekwaamd hebben in een gerecht of ambacht. Je doet ze tekort om ze hobbychefs te noemen, want de kwaliteit is vaak goed (en betaalbaar).
De traditionele horeca was een decennium geleden niet blij met de foodtrucks. Die situatie lijkt nu vergelijkbaar. Een thuisprofessional of horeca-amateur heeft heel andere kosten dan een ondernemer, die met schulden beladen uit de crisis komt.
Toch lijkt deze ontwikkeling niet te stoppen en liggen er kansen voor de horeca. Ondernemers kunnen bijvoorbeeld nieuwe gerechten testen, innoveren of een nieuwe doelgroep bedienen na de crisis.
Op de hoogte blijven van nieuws uit de horeca? Meld je aan voor de Entree nieuwsbrief!