Bij fast casualketen Verhage is friet een van de best lopende producten. Bijvoorbeeld De Lamb Weston Twister Fries, een spiraalvormige, lichtgekruide friet. “Ooit een eenmalige actie, maar inmiddels al tien jaar op de kaart”, aldus conceptmanager Kim Pegels. Aangezien je meer porties uit de zak kunt halen, betekent het ook meer winst voor de ondernemer.
Foto's: Pim Ras
Gasten vragen steeds vaker om authentieke smaken, signaleert Kim Pegels. Al zo’n vier jaar is ze verantwoordelijk voor de conceptontwikkeling en inkoop bij Verhage, een franchiseketen met 43 locaties in woonwijken in vooral de Randstad. Ooit begonnen als snackbar, is Verhage nu een allround eetgelegenheid, waar je lekker kunt lunchen of dineren, maar ook kan afhalen of laten bezorgen. Van sandwiches en tosti’s tot koffie met gebak, van volwaardige dinermaaltijden tot een (schep-)ijsje.
*De tekst gaat verder onder de foto
Een van de best verkopende producten is nog altijd friet, aldus Pegels. “Die moet gewoon goed zijn. Als dat niet zo is, merk je dat direct in je zaak.” Om gasten een keuze te bieden, staan er meerdere varianten op de kaart. Naast de gewone friet bijvoorbeeld ook Wedges en Twister Fries van Lamb Weston. “Die Twisters zijn wat meer uitgesproken”, vertelt ze. “Veel mensen vinden ze lekker, vanwege de vorm en het kruidenlaagje, met de Amerikaanse, rokerige, paprikasmaak. Dat geeft het net even wat bijzonders. Vooral bij jongeren vallen ze in de smaak. En tegelijk zijn ze een allemansvriend.”
*De tekst gaat verder onder de foto
Zo’n tien jaar geleden waren de Twister Fries onderdeel van een eenmalige actie, bij een Halloweenburger. “Maar er bleven steeds bestellingen binnen komen. Dus nu verkopen we ze standaard als snack.” Inmiddels zijn de unieke frieten niet meer weg te denken. Bijvoorbeeld als onderdeel van de loaded fries. Elk kwartaal staat er weer een nieuwe variant op de kaart. Nu bijvoorbeeld de Loaded Twister Fries Truffel. Of de Loaded Fries Rendang. En binnenkort komt de Loaded Fries Italian eraan, met pestomayonaise, bruschetta, Parmezaanse kaas en rucola.
Voor de friet heeft Verhage al een lange historie met Lamb Weston. “Ik kan geen ander merk bedenken dat de friet ook zo lekker maakt. Daarnaast denken ze altijd mee. Een leuk initiatief vind ik de nieuwsbrief. Daar halen we veel inspiratie uit. En ze doen ook veel met extra’s. Zo geven ze weleens een tasting met een promotietafel en gerechtjes om van te proeven. Leuk voor de gasten, maar ook leuk en commercieel gezien gunstig voor ons!”