Brownies & downieS: 'Gerechten moeten heel lekker, maar ook rendabel zijn'
In twaalf jaar tijd is Brownies & downieS van één vestiging in Veghel uitgegroeid naar 55 vestigingen. Om in de keuken een professionaliseringsslag te maken stapte het bedrijf een aantal jaar geleden over op Horeko Kitchen Manager. “Het geeft ons veel inzicht en daardoor ook rust.”
Bij lunchroom Brownies & downieS komen gasten voor een unieke beleving. Zo’n 80% van het personeel dat hier werkt heeft een verstandelijke beperking, of een afstand tot de arbeidsmarkt. Door volop mee te draaien in de horecazaak staan ze toch midden in de maatschappij en maken ze een mooie ontwikkeling door, vertelt formulemanager Philip Christiaans. “En voor de gasten betekent het dat elk bezoek anders is. En authentiek.” Het blijkt een gouden formule. Van één vestiging in Veghel in 2010 is Brownies en downieS uitgegroeid naar 55 vestigingen, waarvan één in België.
Professionaliseren
Christiaans werkt al zeven jaar bij Brownies & downieS, ooit begonnen als stagiair. Inmiddels begeleidt hij de nieuwe franchisers, en is hij (mede)verantwoordelijk voor de strategische plannen. “We groeien heel erg hard. Daarom vroegen we vier jaar geleden een gesprek aan bij Horeko, om ons te helpen bij een professionaleringsslag van de keuken. Hoe groter een keten, hoe lastiger het is om dezelfde kwaliteit te kunnen garanderen in elke zaak. Door het keukenscherm van Horeko te gebruiken wordt het werken in de keuken voor iedereen gemakkelijk en praktisch. De opmaak en recepten van de gerechten zijn eenvoudig in te zien, en ook de allergenen zijn altijd voorhanden. Dit geldt niet alleen voor het personeel met een beperking maar ook de chef-koks.”
Marges inzien
Drie keer per jaar verandert de menukaart en probeert de keten in te spelen op trends. Christiaans: “Het aanbod vegetarisch wordt groter bijvoorbeeld. Maar we serveren ook nog gewoon een broodje carpaccio, hoor!” Een culinaire architect bedenkt altijd eerst de recepten, die daarna worden gekoppeld aan de ingrediënten, de leveranciers en de prijzen.
“Zo kunnen we meteen zien of een recept wel of niet rendabel is. Zo ja, dan pas zetten we het op de kaart. Zo bleek het broodje BBQ-kip een goede marge te hebben, en tijdens de maandspecial goed te lopen. Dus dat is tegenwoordig een vaste waarde op onze menukaart.” Hij vult aan: “Wat ook fijn is: als de prijzen veranderen, dan zien we in real time wat dat doet met de marges.”
Inzicht en rust
De keukenschermen van Horeko hangen nu nog in een tiental vestigingen. Een verdere uitrol is even stil komen te liggen vanwege de lockdown. Maar het is de bedoeling dat alle vestigingen gaan werken met een keukenscherm. Christiaans: “Ons heeft het vooral veel inzicht en daarmee ook rust gegeven. We komen niet meer voor verrassingen te staan en houden meer controle over het proces en over de marges.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen