Brunch Boutique Gouda: 'Door te automatiseren werken we efficiënter'

Guestplan Brunch Boutique Gouda

Brunch Boutique Gouda: 'Door te automatiseren werken we efficiënter'

Met Brunch Boutique in Gouda springt horecaonderneemster Nanneke Marcus in op de groeiende ontbijt- en brunchcultuur, die ook in Nederland trending is. Helpende handjes in haar steeds drukker wordende zaak is er niet alleen in de vorm van haar 9-koppige team, maar ook door de inzet van online reserveringssysteem Guestplan. “Dat neemt toch meer werk uit handen dan je denkt. Vroeger waren we qua administratie zo’n vijf minuten per boeking kwijt.”

Foto’s: Els Fotografie/Els van den Hoek

Meer informatie over Guestplan

Ook interesse in de service van Guestplan? Klik op de rode knop!

Meer informatie over Guestplan

Als horecavrouw in loondienst verdiende Marcus haar strepen bij talloze plekken. Maar een eigen zaak, die lonkte. Met de jaren werkte ze voorzichtig aan een bedrijfsplan. “Om de zoveel tijd herschreef ik dat dan weer”, lacht de geboren en getogen Gouwse. Het bleef lange tijd bij dromen, tot in 2023 een droompand vrij kwam in het centrum van haar geliefde Gouda. Met een serre, een binnentuin én om de hoek van de beroemde Kaasmarkt. “Toen wist ik: deze kans moet ik grijpen.”

*De tekst gaat onder de foto verder.

Interieur en taartjes Brunch Boutique-1
Interieur en taartjes bij Brunch Boutique

Brunchen met een twist

En zo opende Marcus in augustus 2023 haar eigen zaak: Brunch Boutique. Geen doorsnee lunchroom met uitsmijters en broodjes kroket, maar een zaak die net even anders is. “Een fijne plek om te brunchen met op de kaart: gerechten met een twist. Je kunt ook komen genieten van koffie of thee met wat lekkers van onze ‘cakebar’, een high tea of een babyshower komen vieren.” Bij het concept hoort een trendy uitstraling met oog voor detail en design. “Anno 2024 moet je zaak ook ergens wel enigszins ‘Instagrammable’ zijn”, meent Marcus. “Het oog wil immers ook wat.”

‘Een online reserveringssysteem betaalt zich dubbel en dwars terug’

Uit handen nemen

De formule die Marcus bedacht, sloeg aan. Nog maar negen maanden onderweg, maar aan gasten (“circa 70 procent is vrouw”) geen gebrek. En dus ook steeds meer boekingen. Waar reserveringen in het begin met mail op een iPad werden gedaan, bleek al snel niet houdbaar. Guestplan was een gouden greep. “Zo’n online reserveringssysteem neemt toch meer uit handen dan je denkt”, meent Marcus. “Vroeger waren we qua administratie zo’n vijf minuten per boeking kwijt. Dat kan flink oplopen. Plus het is ook nog eens tijd die je niet aan de gasten in de zaak kunt besteden. Door alles te automatiseren, kunnen we met meer gemak en efficiënter werken. Wel zo prettig!”

Professionalisering

Ook prijst de Gouwse ondernemer dat Guestplan proactief meedenkt en praktische adviezen en verbeterpunten geeft qua gebruik. “Zo word je echt ontzorgd. En het professionaliseert je business. Voorheen in loondienst heb ik met andere systemen gewerkt. Die waren goed, maar erg prijzig. En dat is een kostenpost waar je als beginnende ondernemer niet direct ruimte voor hebt. Nu weet ik: een online reserveringssysteem betaalt zich dubbel en dwars terug. Je hebt meer grip op je zaak als je reserveringen goed in beeld worden gebracht. Ik vind Guestplan dan ook zeker een aanrader!”

Nanneke Marcus van Brunch Boutique-1
Nanneke Marcus van Brunch Boutique
Artikel delen