Catering 2.0: 'Steeds meer horecaondernemers bieden ook catering aan'

Catering 2.0

Catering 2.0: 'Steeds meer horecaondernemers bieden ook catering aan'

Buiten je bestaande zaak ook eten serveren op festivals of evenementen? Steeds meer horecaondernemers lijken warm te lopen voor catering. Geen wonder: de markt vraagt erom. Maar voor welke ondernemers is dit interessant? En waar moet je aan denken voor je de kansen van catering gaat verkennen?  

Tekst: Carolien Dircken 

Horecaondernemers en chefs die zich naast hun fysieke restaurant(s) ook op catering storten: het is geen nieuw fenomeen. Grote namen in de horecawereld, zoals Ron Blaauw, doen dit al jaren, met succes. De huidige markt trekt echter steeds meer ondernemende chefs en restauranteigenaren naar bedrijfsborrels, grote evenementen en festivals.  

Catering 2.0 - 2

“In coronatijd zijn horecaondernemers nog creatiever geworden op dit gebied én zijn er veel cateraars omgevallen”, zegt Anouk Meijer van The Food Line-up, een cateringbureau dat als doel heeft goed, puur en eerlijk eten te programmeren op (bedrijfs)evenementen. “En dat terwijl er nu ontzettend veel evenementen plaatsvinden en de vraag naar catering dus enorm toeneemt.”  

Catering 2.0 - 6 Catering 2.0 - 5

Signature dish  

Een cateringtak vormt voor veel ondernemers een mooie aanvulling op hun bedrijf, zeker onder de huidige omstandigheden van personeelstekort en hoge inkoopprijzen, meent Meijer. “Evenementen zijn van tevoren gepland”, zegt ze. “Dat biedt overzicht. Je weet hoeveel bezoekers er op een evenement komen en hoeveel gerechten je gaat bereiden en dus ook wat je moet inkopen en wie je kunt inzetten. Je gerechten worden bovendien afgekocht, dus zelfs bij no shows loop je geen omzet mis. Als je één signature dish serveert, kun je slim inkopen, met grote volumes, en dus meer marge maken. En blijven er producten over? Dan kun je die in je eigen zaak weer gebruiken.”  

Catering 2.0-1

Vak apart

Wat niet werkt: catering er ‘een beetje bij doen’. “Net als een restaurant runnen, is ook catering weer een vak apart. Het vraagt een eigen manier van voorbereiding. Het is slim om alleen klussen aan te nemen op momenten dat je het erbij kunt hebben, bijvoorbeeld op dagen dat je restaurant gesloten is. Richt je in je piekmaanden echt op je restaurant, want dat mag er natuurlijk niet onder lijden.” 

Toch is het niet voor elke ondernemer weggelegd, weet Meijer. “Een chef die gewoon goede broodjes of lekkere soep serveert, onderscheidt zich niet. Bedrijven betalen voor een goed verhaal tijdens hun evenement, ook op het gebied van eten. Je moet dus iets te vertellen hebben. Thema’s als ‘verbinden met elkaar’ en ‘diversiteit en inclusiviteit’ spelen momenteel en dat vinden bedrijven belangrijk, ook op hun evenement. Dat maakt gerechten uit de wereldkeuken, met een goed verhaal erachter, enorm populair. Als je dat nu kunt bieden, zit je goed.” 

Catering 2.0 - 4
Artikel delen