Wij spraken Colin Westerwoudt, oprichter van TIPPR: een onafhankelijke foodservices marktplaats. De ondernemer wil met zijn organisatie voedselverspilling in de markt tegengaan. Dit doet hij onder andere door tips te geven en producten aan te bieden van fabrikanten met een kortere THT-datum tegen een aantrekkelijke prijs. “Per jaar vernietigen we twee miljard kilo eten in Nederland. We moeten dit probleem samen oplossen, want alleen kunnen we dat niet.”
Video: Gerard Molenaar
TIPPR deelt tips en verkoopt no waste-producten tegen een aantrekkelijke prijs. Zo wil de organisatie voedselverspilling in de markt zoveel mogelijk minimaliseren. Hun motto? No time to waste! “We zien dat tijd cruciaal is wanneer het gaat om food waste”, legt Westerwoudt uit. “Als je eten verspilt, kun je het niet meer terugdraaien. We zien enorm veel verspilling in de markt. Met TIPPR proberen we dit probleem op te pakken.” Dit deed de organisatie onder andere op de Horecava met een no waste-lunch met als thema ‘no time to waste’. “We brachten mensen bij elkaar om het gesprek aan te gaan. Die samenwerking is belangrijk, want alleen kunnen we dit probleem niet oplossen.”
Westerwoudt was zelf lange tijd werkzaam in de horeca en in de catering. “Kliko’s vol met eten zag ik weggegooid worden”, vertelt hij. “Mijn bloed kookte ervan.” Later zag de ondernemer het ook toen hij bij groothandels werkte. Daar kwamen fabrikanten met goede producten waarvan de THT-datum één dag te kort was. Deze goede producten werden dan teruggestuurd en vernietigd. "Alleen omdat de houdbaarheidsdatum te kort is. Daar begrijp ik helemaal niks van”, zegt Westerwoudt. "In Nederland verspillen we per jaar twee miljard kilo eten. Dit gebeurt niet alleen in de horeca, maar ook in Nederlandse huishoudens en fabrikanten."
Westerwoudt: “Een op de tien kinderen in Nederland gaat dagelijks naar school met honger. Dit betekent dat als je een klas van dertig kinderen hebt, er drie kinderen naar school gaan met honger. En dan vernietigen wij eten: dat kun je je niet voorstellen.”
TIPPR wil fabrikanten bij elkaar brengen om awareness te creëren in de branche en om met elkaar het gesprek aan te gaan. “Zo kunnen ze kijken wat ze met waste kunnen doen. Hierdoor brengen we kennis bij elkaar en geven we waste in die markt een tweede kans. Fabrikanten kunnen bijvoorbeeld hun producten beschikbaar stellen tegen een aantrekkelijke prijs voor horecaondernemers. Hierdoor brengen we gezamenlijk de waste terug.”