Herman Hell is eigenaar van de Hells Kitchen Horeca Groep, met zaken in en rond Rotterdam (o.a. Grace, café Sijf, NRC en Zalmhuis), en hij is mede-eigenaar van pizzaketen Sugo. Daarnaast is hij columnist voor Entree Magazine. Zijn nieuwste column gaat over ondernemen buiten de grenzen van bedrijven hun corebusiness: 'Waarom zouden we ons in de horeca beperken tot food & beverage?'
Samen met mijn team ben ik in onze zaken op zoek gegaan naar de rolletjes pepermunt, ofwel: extra geldstroompjes. Want waarom zouden we ons in de horeca beperken tot food & beverage?
Zo bieden we gasten van Zalmhuis nu de mogelijkheid om een VIP-parkeerplek te reserveren vlak bij de ingang. Voor een paar knaken extra hoeven ze nauwelijks te lopen op de parkeerplaats en staan ze in notime binnen.
In een andere zaak staat sinds een tijd een photobooth. Een doorslaand succes. En bij sommige evenementen, denk aan populaire voetbalwedstrijden, vragen we tegenwoordig vijf euro entree. Dan gaan we een keer extra rond met een schaal bitterballen, maar dat deden we tóch al wel. Bijkomend voordeel: op dit soort events staat er meer volk binnen dan vroeger, want gasten willen het feestje onder geen beding missen.
Ook een lucratieve optie: een extra fee rekenen als gasten een populaire tafel willen reserveren. Brutaal? In het theater, voetbalstadion en de vliegtuigbranche doen ze niet anders. Daar trekken mensen zonder morren de portemonnee voor een stoelreservering. In de horeca zijn wij wat dat betreft weer the last man standing. Maar ons goede gedrag brengt geen geld in het laatje. En dat is broodnodig om de huidige crisis door te komen.
En ja, túúrlijk is het balanceren: het koord tussen gastvrijheid en doorgeslagen commercie is smal bij zo’n service. Hoe dat koord loopt, hangt ook af van je type zaak. In een driesterrenhotel wil ik bijvoorbeeld best betalen voor een paraplu om niet zeiknat bij mijn auto aan te komen. Bij een vijfsterrenhotel hoort een leenparaplu bij de service.
In elke zaak liggen de rolletjes pepermunt voor het grijpen. Diensten die een waarde vertegenwoordigen, maar gasten nu voor lief nemen. Beste ondernemers, neem je zaak onder de loep. Zoekt, en gij zult vinden. Daarna is het alleen nog een kwestie van verzilveren.