Daan Smeltzer van Firstmate geeft antwoord: nú een zaak openen?
In onze nieuwe rubriek Uitgesproken quoten we horecaondernemers, financiële experts, horeca-adviseurs en -medewerkers over actuele aspecten rondom ondernemerschap en ontwikkelingen in de horeca. Dit keer geeft Daan Smeltzer, horeca-adviseur bij Firstmate, antwoord op de vraag: Nú een horecazaak openen, is dat slim?
Tekst: Kristi Houtkamp
Naïviteit of ambitie
Er zijn nog altijd mensen die dromen van een eigen horecazaak, die met een idealistische blik naar de branche kijken en ondanks de minder rooskleurige economische situatie nú kansen zien. "Noem het een stukje onwetendheid, naïviteit of zie het als ambitie en ondernemerschap", zegt Daan Smeltzer, voormalig horecaondernemer en nu horeca-adviseur bij Firstmate. "Er is sprake van een tweedeling, denk ik. Mensen die bewust voor hun droom kiezen, beslagen ten ijs komen en de penibele situatie op de koop toe nemen en de meer naïeve ondernemer die nu die droom wil laten uitkomen en denkt 'het lukt me wel, ik heb een mooi concept en mijn vrienden en buren vinden dat ook'."
Is je concept wel zo goed?
Smeltzer adviseert starters in spe een haalbaarheidsonderzoek naar het concept te laten doen. “Vaak blijken er dan nog wel haken en ogen te zitten. Met een vrij eenzijdig verdienmodel red je het namelijk niet. Denk dus heel goed na over het concept waarmee je wilt starten. Zorg voor conceptuele risicospreiding en ja, misschien vraagt dat nog wel om een doorontwikkeling van je idee. Natuurlijk, ik begrijp het wel. Je droomt van een eigen zaak, maar je budget is beperkt. Dus investeer je liever in de inrichting van je zaak en/of terras dan in zo’n haalbaarheidsanalyse. En toch kan zo’n onderzoek juist die droom helpen waarmaken.”
Aanbod vierkante meters stijgt
Voor wie alles goed heeft overdacht, biedt deze tijd zeker mogelijkheden om te starten, vindt Smeltzer. “Juist omdat een groeiend aantal ondernemers besluit te stoppen, is de kans om een zaak over te nemen nu groter dan ooit. Er komen meer kleinere vierkante meters vrij, deze maanden. Ondernemers die nu emotioneel en zakelijk zover zijn om afstand te doen van hun zaak, zijn vaak tot onderhandelen bereid. Maak daar gebruik van en pak die onderhandelingsruimte. Ook kun je nu je voordeel doen met de vele keukenapparatuur die in omloop is.” Hij ziet voor starters vooral kansen in de nog steeds groeiende fast casual-markt. “Dat geeft de meeste kans op succes.” Hij heeft meer tips. “Ga de eerste periode zelf dagelijks in de zaak aan de slag en huur zo nodig af en toe een kok of extra personeelslid in. Dan heb je van de personeelskrapte niet al te veel last. En verdiep je goed in je inkoop, zodat je zicht houdt op de kosten.”
Spekkoper
De economische situatie biedt vooral voordelen voor (formule)ketens, vindt Smeltzer. “Doorgewinterde ondernemers met zicht op de risico’s gaan nu voor verdere groei. De vierkante meters zijn er en zij kunnen de huidige problematiek makkelijker ondervangen door meer aan risicospreiding te doen. Bijvoorbeeld een (extra) dag sluiten of tijdelijk een locatie sluiten en het personeel verspreiden over de andere vestigingen. Feitelijk spinnen zij garen bij de huidige marktontwikkelingen. Wie nu voor groei gaat mag zich over vijf jaar spekkoper noemen.”
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen