

De Hof in Renswoude al jarenlang succesvol: wat is het geheim?
In de nieuwe rubriek ‘Klassieke all day-zaken’ spreken we horecaondernemers die al jarenlang een goedlopend restaurant runnen. Deze keer: Jan-Egbert Bos, derde generatie eigenaar van familiebedrijf De Hof in Renswoude, dat in 1933 werd opgericht.
Tekst: Madelief de Weerd
Hoofdfoto: Jan-Egbert Bos met zijn managers en buitenkant van De Hof
De Hof heeft zich in de afgelopen 92 jaar ontwikkeld tot een begrip in de regio. Onlangs onderging het restaurant in Renswoude een radicale transformatie. Jan-Egbert Bos zette De Hof volledig opnieuw op de kaart met een miljoeneninvestering. Het à-la-cartegedeelte werd compleet vernieuwd en uitgebreid. Ook kwam er een nieuwe evenementenlocatie én lounge ‘33, een bar die jong publiek aantrekt. Sinds de heropening in 2022 is de omzet met 250% (!) gestegen.
"Zo’n grote investering doen in de onzekere coronatijd was een bizarre rollercoaster met diepe dalen", vertelt Bos. "We wisten niet wanneer we open mochten, óf we open mochten. Toch zetten we door – en nu zijn we sterker dan ooit."
Risico
De keuze om juist tijdens de pandemie te verbouwen, kwam doordat de plannen al klaarlagen en de horeca toch gesloten was. Dit bleek een slimme zet, want De Hof is nu nóg succesvoller en twee keer zo groot met 180 couverts binnen, 80 op het terras en een eventcapaciteit van 400 personen.
*Tekst gaat verder onder de foto.
.png)
Terugkerende gasten
Sinds de verbouwing trekt de zaak ook een breder publiek. Zakenmensen vergaderen en lunchen in de evenementenzaal, jongeren borrelen in lounge ‘33 en families en ouderen schuiven aan in het restaurant. Hierdoor is het de hele dag druk en dat was vroeger weleens anders, blikt hij terug.
“De grootste uitdaging in de afgelopen 28 jaar vond ik om te leren omgaan met dalmomenten. We hadden een te klein budget voor extra management, terwijl dat wel nodig was om de zaak vol te krijgen en goed te runnen. Nu is dat helemaal anders en hebben we goed kunnen investeren in managers en een topteam. Samen zorgen zij met hun persoonlijke service ervoor dat veel gasten terugkeren.”
*Tekst gaat verder onder de foto's van lounge '33 en de eventlocatie.
.png)
.png)
Geschiedenis
Opa Bos legde de basis voor familiebedrijf De Hof met een café, speeltuin en benzinepomp, dat in 1933 werd opgericht. Tijdens de oorlog werd de zaak in de brand gestoken, maar de familie gaf niet op en herbouwde de zaak. Later kwam er een feestzaal en een à-la-carterestaurant onder de tweede generatie. Met de komst van de derde generatie Bos groeide De Hof uit tot een moderne horecazaak met restaurant, lounge ’33 en eventlocatie.
Personeel
Bos benadrukt dat het personeel de belangrijkste succesfactor is in zijn zaak. Daarom investeert hij continu in training en motivatie. Er worden regelmatig cursussen georganiseerd, medewerkers kunnen leveranciers bezoeken voor inspiratie en er is een eigen academie waar jong horecatalent wordt opgeleid.
“Om iedereen gemotiveerd te houden ben ik samen met de managers erg betrokken bij het team", vertelt de ondernemer. "Er is altijd iemand aanwezig op de vloer en als het niet goed met een personeelslid gaat, zoeken ze meteen naar een oplossing. Daarnaast organiseren we ook leuke uitjes, borrels en personeelsfeesten. Werkgeluk is essentieel.”
Tip
Voor ondernemers die ook een goedlopende all day-zaak willen openen, heeft Bos een duidelijke tip: “Zorg dat je overal bovenop zit. En nog belangrijker: kies de juiste locatie.” Hij spreekt uit ervaring: “Wij hadden een andere zaak in Veenendaal op een lastige plek, waardoor we niet genoeg omzet draaiden. Als je locatie niet goed is, dan gaat je concept ook niet werken.”
Toekomst
Bos blijft zich focussen op de verdere ontwikkeling van De Hof en misschien de mogelijke overname door de volgende generatie. Zijn zoon studeert aan de Hotelschool en Bos geeft hem de ruimte om hierin zijn eigen keuzes te maken. "Het zou mooi zijn als hij het bedrijf overneemt, maar hij moet het echt zelf willen. Tot die tijd blijven we elke dag werken aan onze simpele, maar effectieve succesformule. Een combinatie van goed eten, een mooi interieur én uitstekende service.”
.png)
.png)
.jpg)
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen