5 hoteltrends voor 2025: 'Vraag naar luxeproducten stijgt'

Hoteltrends 2025

5 hoteltrends voor 2025: 'Vraag naar luxeproducten stijgt'

Dé hoteltrend van dit jaar is Redefining Luxury volgens trendwatcher Vincent van Dijk. Er is behoefte aan een meer persoonlijke, betekenisvolle, duurzame en vooral sociale vorm van luxe. Lees hieronder de vijf hoteltrends voor dit jaar!

 

De vraag naar luxeproducten stijgt komende jaren, met name onder nieuwe generaties. Maar zij hebben andere verwachtingen als het gaat om design, services en de manier waarop hotels omgaan met de wereld.

1. Quiet luxury

Quiet of Silent Luxury staat voor het gebruik van elegante, duurzame materialen en natuurlijke kleuren in plaats van opvallende designs, en bescheiden gebruik van logo's en signage. Het gaat om design dat authenticiteit uitstraalt en past bij het gebouw en de omgeving.

*De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Almanac-Palais-Vienna-hotel
Hotel Almanac Palais in Vienna

2. Conscious luxury

De afgelopen jaren is duurzaamheid een vaste waarde geworden. We zien nu steeds meer een verschuiving naar maatschappelijke verantwoordelijkheid, giving back, zorgen voor de gemeenschap en het in contact brengen van mensen. Hotels stellen steeds vaker hun ruimten, kennis en mensen ter beschikking voor goede doelen en laten zien dat ze onderdeel uitmaken van de buurt.

*De tekst gaat verder onder de afbeelding.

The-Mandrake-Londen-Hotel
Hotel The Mandrake in Londen

3. Creative luxury

Luxe draait om het meenemen van mensen naar een andere wereld vol kunst, design en cultuur, om hen te laten ontsnappen aan de onvoorspelbare wereld waarin we leven. ​ ​Dit zien we niet alleen in het design van hotels, maar ook in de programmering. We zien steeds culturele, creatieve en culinaire activiteiten voor zowel de hotelgast als de locals. Van themadiners tot feestavonden, van muzikale optredens tot workshops.
 

4. Healthy luxury

Wellness is een rode draad door het hele hotel. Dit is terug te zien in gezonde voeding en drankjes, maat ook in treatments en diverse therapieën die ontspanning en mindfulness bevorderen. Ook zien we wereldwijd de opkomst van slaaptoerisme: mensen boeken een hotel met speciaal arrangement om hun door stress verstoorde slaapritme te herstellen of uit te rusten.

*De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hotel-Almanac-Palais-Vienna-1
Hotel Almanac Palais in Vienna

5. Personal luxury

De nieuwe generatie wil een gepersonaliseerde service die helemaal op hen is afgestemd. Ze willen verrast worden en zijn op zoek naar iets wat ze thuis of in een ander hotel niet kunnen ervaren. Hierbij speelt automatisering een grote rol. Door AI kunnen hotels de wensen van gasten steeds beter voorspellen en een persoonlijke service bieden. Van personal pricing tot een personal experience.
 
*De tekst gaat verder onder de afbeelding.
The-Mandrake-Londen-Hotelkamer
Hotel The Mandrake in Londen
Artikel delen