Doe ook mee met 'Ga voor gaaf, ontdek de horeca' op 17 maart
Tijdens Nationale Pannenkoekdag, op vrijdag 17 maart, opent de Nederlandse horeca één weekend lang haar deuren met tal van activiteiten voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Op deze manier wil de sector de jonge generatie op een leuke, positieve en interactieve manier laten ervaren hoe gaaf de horeca is.
Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) heeft de landelijke wervingsactie samen met de branche opgezet, onder de noemer: Ga voor gaaf, ontdek de horeca! Op www.gavoorgaaf.nl kunnen horecabedrijven zich aanmelden voor de actie en vervolgens eigen activiteiten organiseren tijdens het actieweekend. Ouders vinden op de website binnenkort informatie over welke bedrijven en scholen meedoen en bezocht kunnen worden.
Ga voor gaaf, ontdek de horeca!
Ricardo Eshuis, directeur van SVH: “Deze actie volgt kort op de lancering van een kinderboek voor én over de Nederlandse horeca: Saffraan & Sjalot. We willen kinderen op een leuke manier laten zien hoe gaaf het is om later in de horeca aan de slag te gaan. De kinderen doen dit op Nationale Pannenkoekdag op dezelfde manier als de hoofdpersonen uit het boek: Saffraan en Sjalot. In de vakantie helpen ze mee in het restaurant van hun ouders. Saffraan helpt mee in de keuken en Sjalot in de bediening. Samen ontdekken ze hoe gaaf en leuk de horeca is. De slogan is dan ook: 'Ga voor gaaf, ontdek de horeca!'.
Pannenkoekdag
Inspirator van de Pannenkoekdag in de horeca is Nita Huning-Koster, mede-eigenaar van restaurant Het Noorden van Aalten. Op Pannenkoekdag organiseert zij met haar team en een basisschool uit Aalten een ochtend waar kinderen voor ouderen uit een woonzorgcentrum pannenkoeken bakken, serveren en de afwas doen. Zo kunnen de kinderen uit de omgeving proeven van het horecavak. Nita: “Het is belangrijk om kinderen en jongeren al vroeg te betrekken en enthousiast te maken voor het vak. Zij zijn de toekomst. Als horecabedrijf zien we dit ook als onze rol. We sluiten ons dan ook heel graag aan bij dit landelijke initiatief van SVH en hopen dat veel andere horecabedrijven volgen.”
Doe mee!
Jouw bedrijf is dé plek om kinderen te inspireren en te laten zien hoe gaaf de horeca is. Heb jij een horecabedrijf en wil je deelnemen aan de actie 'Ga voor gaaf, ontdek de horeca!'? Open dan vrijdag 17 maart op Nationale Pannenkoekdag of het aansluitende weekend van 18 en 19 maart jouw deuren voor de jongste generatie.
Ook scholen openen de deuren
Niet alleen horecabedrijven openen de deuren, ook scholen met een horecaopleiding grijpen deze kans aan om kinderen een kijkje in de keuken te geven. Suzanne Staal, Directeur Horeca & Toerisme College van ROC Midden Nederland: “Toen wij als school van dit fantastische idee hoorden, zijn we direct aan de slag gegaan om een plan te maken. We nodigen alle basisscholen in de regio uit om bij ons op school een pannenkoek te komen versieren en kennis te maken met de horeca. We zien het belang ervan in om kinderen al op jonge leeftijd voorlichting te geven en dragen hier graag ons steentje aan bij. Alle kinderen uit de regio zijn van harte welkom!”
De horeca ook mee naar huis
Alle kinderen die via de actie deelnemen krijgen het boek Saffraan & Sjalot mee naar huis om over de avonturen van Saffraan & Sjalot te lezen. Eshuis: “We koppelen dit boek bewust aan deze actie. Samen met auteur Arjan Elbers hebben we een jaar geleden het idee gevat om een kinderboek te maken om kinderen op een leuke manier in aanraking te laten komen met het mooiste vak van de wereld. Via deze actie brengen we de kinderen naar de horeca én via het boek de horeca ook naar de kinderen thuis.”
Over het boek Saffraan & Sjalot
Saffraan (11) en Sjalot (8) zijn naast broer en zus bijzondere kinderen in de vierde generatie van de markante horecafamilie Roux. Ze werken in de vakantie mee in hun bekendste en meest bijzondere restaurant, het Zwarte Schaap. En hier is niets zoals normaal. Interieur, gasten, de menukaart en de medewerkers, alles is hier bijzonder. Kijk voor meer informatie op www.saffraanensjalot.nl.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen