Toekomstbestendige horeca neerzetten, in de breedste zin van het woord. Dat doet Femke Snijders met ALOHA – low waste foodbar in Rotterdam. Ook wat betreft ‘human capital’ kiest ze voor een vernieuwende aanpak.
Tekst: Carolien Dircken
Foto: Sophia van den Hoek
“Het menu van ALOHA bestaat voor 70% uit groenten die passen bij het seizoen. Er staat een klein beetje vis en vlees op de kaart: allemaal lokale producten. We werken amper met tussenpersonen en we brouwen onze eigen frisdranken en bieren en zuiveren ons eigen water. Wij draaien niet aan de inkoopknop om marges te vergroten, we doen geen concessies op kwaliteit. Bij ons worden alle producten van A tot Z verwerkt. Zo verwaarden wij onze producten op een hogere waarde dan veel andere horeca. De ontwikkeling kost veel tijd, maar als je leert koken met wat normaal gesproken in de prullenbak belandt, betaalt de investering op R&D zich in de toekomst terug.”
“De horeca is veelal een ‘old boys network’. Er hangt een imago omheen van samen feesten en hard werken. Iets opbouwen en gezondheid op lange termijn staan niet centraal. De sector is daardoor vooral aantrekkelijk voor twintig- en dertigjarige medewerkers. De horeca is onvoldoende ingericht op het behouden van gepassioneerde medewerkers. Dat zorgt voor een personeelstekort, maar leidt ook tot keuzes die vanuit armoede gemaakt worden. Dat maakt de sector minder weerbaar. Ik wil kijken hoe we het gezellig met elkaar kunnen hebben onder omstandigheden waarin medewerkers mentaal, fysiek en financieel tot hun pensioen bij ons kunnen blijven. Ik pleit dus voor vierdaagse werkweken, altijd een vrije weekenddag, meer vakantiedagen, betere salarissen en ondersteuning in het creëren van een gezonde leefstijl.”
“We zouden in de horeca veel meer moeten samenwerken. Stoppen met alleen draaien aan die inkoopknop en ervoor zorgen dat bedienend en keukenpersoneel, mensen die kiezen voor dit vak, 2.500 tot 4.000 euro bruto kunnen verdienen. Dit is het prijskaartje dat naar de consument moet. Het enige eerlijke verhaal. Er zullen in de toekomst zaken gaan omvallen als horeca structureel gezonder en dus duurder wordt. De consument zal zijn euro’s alleen uitgeven bij zaken die waarde toevoegen. Alleen op die manier krijg je een gezonde, toekomstbestendige sector. Wij willen daar graag een voortrekkersrol in nemen.”