Met drie terrassen is het in het zomerseizoen bij de succesvolle zaak De Veranda in Amsterdam flink aanpoten. Een sterk, gezond en gemotiveerd team én een goede HR-partner zijn een must voor mede-eigenaar Eugène van Angelbeek: “Als middelgrote ondernemer kun je dat niet meer alleen opbrengen.”
Foto: eigenaren Arjen Kräwinkel (links) en Eugène van Angelbeek (rechts)
Horecazaak De Veranda, aan de rand van het Amsterdamse Bos, viert dit jaar haar zilveren jubileum. Het bedrijf groeide in 25 jaar uit tot een geliefde plek waar menig bedrijfsuitje, bruiloft en ander feestje werd gevierd in één van de vijf zalen. In de brasserie kunnen gasten terecht voor ontbijt, lunch, borrel en diner.
Rondom De Veranda liggen maar liefst drie terrassen: één voor koffie in de ochtendzon (voor 50 gasten), één aan de waterkant (voor circa 100 gasten) en één voor feesten en partijen. “Het enige dat we hier niet bieden, zijn hotelkamers,” aldus mede-eigenaar Eugène van Angelbeek. Samen met de andere eigenaar Arjen Kräwinkel runt hij behalve deze zaak ook het nabijgelegen restaurant De Jonge Dikkert.
*De tekst gaat verder onder de afbeelding.
“Medewerkers blijven hier gemiddeld tien jaar,” vertelt Van Angelbeek trots. “Maar we hebben ook veel scholieren en studenten in dienst, zeker tijdens het terrasseizoen. Die komen en gaan natuurlijk. Vroeger regelden we al die contracten zelf, maar dat was enorm tijdrovend. Als middelgrote ondernemer kun je dat niet meer alleen opbrengen. In 2020, net voor de eerste lockdown, zijn we daarom voor beide bedrijven de samenwerking met JAM! aangegaan.”
JAM! is payroll- en HR-specialist voor de horeca en staat ook onder meer Ron Blaauw en de UMH Group bij. Van Angelbeek: “Er kwam in die tijd natuurlijk veel op ons af, maar dankzij de rust en het vertrouwen bij JAM! konden we al ons personeel behouden. Toen alles weer stabiliseerde, werden wij in 2022 uitgeroepen tot winnaar van de Terras Top 100. We kregen lovende kritieken op ons personeel.”
Naar personeelscontracten hebben de ondernemers dus geen omkijken meer. “Het onboarden en afscheid nemen van medewerkers verloopt soepel. De digitale oplossingen van JAM! sluiten bovendien goed aan bij de belevingswereld van onze medewerkers.” Ook over de manier waarop JAM! het ziekteverzuim aanpakt, is Van Angelbeek erg te spreken: “Financieel ondervinden we daar geen hinder van, omdat JAM! de verloning op zich neemt."
"Maar bij een ziekmelding missen we natuurlijk iemand op de werkvloer. JAM! onderhoudt altijd nauw contact met zieke medewerkers waardoor ze snel weer terugkeren en wij zonder gebreken zitten. Bovendien focust JAM! zich ook sterk op preventie van ziekte. Zo hebben wij een gezond én gemotiveerd team op de vloer!”