Familie Simonis bouwt horeca-imperium in Scheveningen verder uit
Het imperium van de familie Simonis is niet meer weg te denken uit Scheveningen en omstreken. Met hippe visrestaurants, zoals Encore by Simonis en het gloednieuwe Beso by Simonis, drukbezochte viswinkels en marktkramen is de naam een begrip in de kustplaats. Uitgegroeid is de familie nog lang niet: de vierde generatie pakt door en de volgende plannen liggen alweer klaar. Een tour door Scheveningen met zoon Alain en vader Allie Simonis.
Tekst: Iris Kranenburg
Foto’s: Bij Ons In De Residentie/Brian Mul (openingsbeeld Allie en Alain Simonis), Pim Ras en archief familie Simonis
Het is een druilerige woensdagmiddag. De meeste restaurants en winkels in Scheveningen liggen er verlaten bij. Maar dat geldt niet voor Simonis aan de Haven. De winkelrij voor gebakken kibbeling, huisgerookte paling en broodjes forel is lang en ook het restaurant heeft volop aanloop. Aan tafel-service wordt niet gedaan: bestellen en afrekenen gebeurt aan de vitrine, waar het bekende omroepsysteem van nummertjes na tientallen jaren nog altijd uitstekend werkt – soms zelfs door de microfoon in plat Haags.
Simonis aan de Haven is sinds 1980 gevestigd in één van de pakhuizen nabij de visafslag. Het loopt er als een tierelier. Mede-eigenaar Alain Simonis (41) wijst naar de met vis gevulde vitrines: “Kijk, de toro van de tonijn die we hier vandaag niet verkopen, gaat straks meteen door naar Encore by Simonis. Daar maken ze er nigiri sushi van.”
Tino Martin
Encore by Simonis is een van de drie luxe restaurants van de familie Simonis. Die zijn met gedekte tafels, een uitgebreid cocktailmenu en designs van internationale allure van een heel ander kaliber dan de laagdrempelige en voor ‘de massa’ bedoelde viswinkels en -kramen. Zangers als Tino Martin en Joel Borelli zwepen de boel bij het Aziatisch georiënteerde Encore by Simonis bovendien af en toe op.
Een slim businessmodel, verklaart Simonis. “Toegang voor deze zondagmiddag-brunches is zestig euro, exclusief eten en drinken. Altijd uitverkocht, en één groot feest. Soms gaan er in een middag zo 250 flessen champagne doorheen.”
Tekst gaat verder onder het kader en de foto
Vier generaties familie Simonis
Geneeskunde studeren
Ja, de familie Simonis is van alle markten thuis en doet goede zaken in en om Scheveningen. Al vier generaties, vanaf 1880, staat de familie aan de top van de vismarkt. Inmiddels zijn er zeven winkels en restaurants, verschillende marktkramen en werken er zo’n vierhonderd mensen bij het bedrijf. De dagelijkse leiding ligt in handen van vader Allie Simonis (67), samen met zijn vier kinderen, zijn neef en een deel van hun kinderen en partners.
“Ik studeerde geneeskunde en wilde chirurg worden”, begint de ondernemer. Hij rondde de opleiding af, maar het kwam aan op een carrièreswitch. “Ik heb me altijd een handelsman gevoeld, was continu bezig met winstmogelijkheden en hielp mijn ouders met hun viskramen op de markt.” De vis gaat nu niet meer door zijn handen. “Ik hoor vooral financiële en administratieve problemen aan en kom met oplossingen.”
Wereldwijd inkopen
En voorlopig is er nog voldoende te doen, want het bedrijf draait – naar eigen zeggen - goed. Wat zijn de succesfactoren? “Ons motto is dat vis lekker, betaalbaar en snel te maken moet zijn”, aldus zoon Alain Simonis. “We kopen zonder tussenkomst van een groothandel direct in op de visafslag, hier om de hoek. Dagelijks komt in die haven per kotter allerlei vis uit de hele wereld binnen. Wij kopen vooral uit de Noordzee: tong, griet, schol, paling. Nergens is de vis verser dan hier.”
Het voordeel is dat de familie groots kan inkopen. “Geen vijf ons toro, maar meteen dertig kilo. We kunnen het bovendien via verschillende kanalen verkopen. Wat in de winkel overblijft, ligt ’s avonds op het bord in een van de restaurants.” Het resultaat is volgens Alain Simonis betaalbare vis en weinig prijsverhogingen. “Een tong bij restaurant Catch by Simonis kost gemiddeld een tientje minder dan bij de concurrentie.”
Simonis-imperium
- 2024: Beso by Simonis (restaurant in Scheveningen)
- 2017: Encore by Simonis (restaurant in Scheveningen): de plek waar Allie Simonis en John de Jong in 2008 The Harbour Club openden. Simonis stapte snel uit (‘een gestrand avontuur’) en kocht het pand in 2017 terug.
- 2013: Catch by Simonis (restaurant in Scheveningen)
- 2002: Simonis op de Boulevard (winkel met terras in Scheveningen)
- 2001: Simonis aan Zee (strandpaviljoen in Scheveningen)
- 1980: Simonis aan de Haven (winkel en restaurant in Scheveningen)
- 1968: Simonis in de Stad (winkel en restaurant in Den Haag)
- 1935: Op de Markt (drie marktkramen: twee in Den Haag en één in Delft)
Volgende restaurant
De nieuwste telg in het restaurant-domein is Beso by Simonis, Spaans-georiënteerd en sinds kort te vinden aan het eind van de visafslag. “On-Nederlands”, noemt Alain Simonis het concept. Hij doelt onder andere op de grote open keuken en de ronde bar als eyecatcher. “Het zou niet misstaan in New York of Dubai.” Toekomstplannen zijn er ook. De familie verbouwt momenteel een pand – in eigen bezit – van vierduizend vierkante meter tegenover Beso by Simonis.
Alain Simonis: “Op de plek van Simonis aan de Haven komt onze rokerij, de winkel en het restaurant verhuizen naar het nieuwe pand. Verder komen er nog een laagdrempelig restaurant, een vismarkt en bovenin appartementen.” En buiten Scheveningen? “Aanbiedingen uit andere steden krijgen we vaak, zoals uit Amsterdam en Rotterdam, maar voorlopig blijven we in onze eigen regio. Al weet je nooit hoe het loopt.”
*Tekst gaat verder onder foto.
Werken met familie
Dat de familie Simonis voorlopig nog doorgaat, is in elk geval wel zeker. Alain Simonis: “Het mooiste van werken in een familiebedrijf is dat je koestert wat de vorige generatie heeft neergezet, vervolgens er wat mee mag gaan doen en door te kunnen geven als basis aan de volgende generatie.”Vader Allie besluit: “Soms denk ik eraan om te stoppen, maar ik vind het nog te mooi om met familie te werken en te vergaderen aan de keukentafel. Maar ook: wat ga ik dan doen? Want op het moment dat je weggaat moet je ook wegblijven.”
Onder: foto's uit het familie-archief.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen